maandag 14 februari 2011

SLN Cuprace 2011 bij Slipstream

De SLN Cuprace 2011 werd dit jaar verreden op het mooie houten circuit van Slipstream Slotracing. De aandachtige lezer zal merken dat deze maand de nodige kilometers zijn afgelegd ten behoeve van het slotracen, maar dat is wel dè manier om te mogen ruiken aan en rijden op de fijnste houten slotracebanen van Nederland.De spelregels van een SLN Cuprace zijn gemakkelijk. De slotcars en regelaars zijn spoorgebonden, alleen de coureurs wisselen van plaats. Elke deelnemer heeft last van de overlevingsstints en voordeel bij een fijne snelle slotcar om echt meters te kunnen maken.Onze regio werd vertegenwoordigd door Ferry en ondergetekende. De wekker liet op de vrije zondag wederom vroeger van zich horen dan doordeweeks, maar dit gaf wel meer tijd om te kunnen trainen bij Slipstream. De club had speciaal voor de trainingssessie zes Ferrari F50 slotcars keurig geprepareerd klaarstaan om de verschillende sporen beter in de vingers te kunnen krijgen.Niets was aan het toeval overgelaten. Fotografen waren voldoende aanwezig, de schrijvende pers werd ter plaatse vrijwillig aangewezen en zelfs RTV Noord-Holland kwam polshoogte nemen. Rob deed uitgebreid een boekje open over slotracen, de houten baan van Slipstream en de race. We zijn erg benieuwd naar het resultaat.Na de nodige trainingsuren werd het langzamerhand tijd voor het echte werk. Het deelnemersveld groot 19 man en één vrouw mochten met elkaar de strijd aangaan met (wederom) door Slipstream geprepareerde Scalextric LMP slotcars. De twee Peugeot's, Audi's en Porsches waren daags ervoor zo gelijkwaardig mogelijk afgesteld.Tijdens de eerste heats bleken de slotcars inderdaad redelijk evenredig. Toch werd snel duidelijk welke van de slotcars de toppers waren en welke de mindere goden. Daarnaast kwam een extra handicap om de hoek kijken in de vorm van de regelaars. De standaard Parma's waren allemaal voorzien van metalen trekkers met enorme trekveren. De kans op een pijnlijke vinger was aanzienlijk (blaarvorming op de kantoorhandjes voor een enkeling) en ik betrapte zelfs iemand die na een deslot in een automatisme de knoppen op de regelaar wilde verstellen maar dus misgreep.De SLN mag dan voornamelijk bestaan uit racers met een thuisbaantje, de competitie was er niet minder om. De Peugeot's op baan drie en vier waren de kilometervreters en vochten vaak schouder aan schouder, waarbij de wit/rood/zwarte net een tikje sneller bleek te zijn.De witte Porsche Spyder uit baan vijf crashte een aantal malen hard (lees: van de baan af een meter lager landend op de grond). Ongetwijfeld is een causaal verband tussen die gebeurtenissen en de mindere prestaties aan het einde van de dag. Deze vijfde baan en nummer één werd dus overleven.De Audi op de eerste baan weigerde volgas in de ruime bocht voor de pitsstraat in het slot te blijven en veel coureurs weigerden dat fenomeen te accepteren. Het resultaat moge duidelijk zijn. Zeer frequent gleed de Audi in die bocht uit het slot en rolde door tot midden tussen de rij met zeer geconcentreerde racers.De grootste, maar vooral heftigste crashes vonden plaats voor Start/Finish. De relatief kwetsbare LMP's maakte dan een hoog en knetterend geluid, alsof de carrosserie ter plekke in tweeën brak. Wonder boven wonder bleef het uiteindelijk bij lichte cosmetische schade als een gebroken voorlamp, een schuine maar recht te zetten achterspoiler of losgelaten roosters.Tijdens de tweede heat leek het wel of iedereen echt de smaak te pakken had gekregen. Het aantal uitvliegers werd aanzienlijk lager en de afgelegde ronden per stint meer. Daarnaast vlogen de rondetijden omlaag. In de finale stonden dan ook niet de minste coureurs en ondanks dat het vlak voor het startsignaal nog een vrolijke boel was, werd tijdens deze laatste heat nog op het scherpst van de snede gereden voor een plek op het podium.Zoals bij elke SLN Cuprace wordt als afsluiting een hagelnieuwe Scalextric slotcar - voorzien van het SLN logo met jaartal - aan de deelnemers overhandigd. Het certificaat bij de Alfa Romeo 159 Carabinieri geeft tevens de eindstand in het Overall klassement aan (in mijn geval nummer zeven van dertig). Daarnaast mocht ik een fraai Carrera VIP gebouw in ontvangst nemen, omdat ik als derde SLN-lid in de Cuprace was geëindigd. Voor de volledige uitslag verwijs ik graag naar het SLN clubblad dat in maart in de bus valt.De sfeer tijdens het toernooi was erg gezellig, de locatie was goed gekozen, de organisatie had alles perfect voorbereid en im Griff. Al deze mannen en vrouw die dit mogelijk hebben gemaakt, hartelijk dank ! Volgend jaar weer ?

3 opmerkingen:

  1. was leuk om onder 'gelijke' condities te racen.

    De Carabinieri doet het leuk op mijn targa baan mbv ghost stand van slot-it regelaar. Met zwaailichten en al iclusief sirenes!!

    Ennuh een leuk verslag wederom! Niet zo spannend als die van paar weken terug, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn wij toch allemaal verwend met die digitale regelaars, volgende keer nog verder terug in tijd met de "tonnetjes"?

    De auto's waren prima afgesteld en haalden allemaal (inclusief de witte Porsche) keurig de finish.

    BeantwoordenVerwijderen