woensdag 12 januari 2011

Paarsgewijs deel VI - DTM

Mijn interesse in de Deutsche Tourenwagen-Masters stamt vooral uit de tijd dat fabrikanten als Alfa, Audi, BMW, Mercedes en Opel elkaar troffen op de diverse circuits in Duitsland. De DTM-races waren in die tijd voor alle enthousiastelingen goed te volgen op de diverse televisiezenders. Nadat de uitzendrechten van de DTM door de commerciële sector waren gekocht - tegenwoordig CarChannel - kwam bij mij de klad in de belangstelling, 'schade'.Op Circuitpark Le Grenier misstaat ook een DTM wedstrijd bepaald niet, dus na de aanschaf van de blauwe Scalextric Opel Vectra GTS OPC, zocht ik nog een DTM racemaatje. Deze werd uiteindelijk gevonden in de Scalextric Mercedes CLK DTM Vodafone, maar tippen aan de grandioze prestaties van de Vectra - 1e plaats in de Magnet Match Top 15 met 47 ronden - was er helaas niet bij. Na een half jaar op MP in de etalage te hebben gestaan en alleen 'beschimpft' te zijn geweest met indecent proposals, besloot ik dit fraaie exemplaar dan maar zèlf competitiever te maken.In tegenstelling tot de andere slotcars uit de serie Paarsgewijs, wijken deze DTM-ers op veel punten van elkaar af. Het gewicht van de Vectra slotcar bedraagt 93 gram en de CLK 89 gram. De verschillen in magneetkracht zijn aanzienlijk groter: Opel 174 gram tegenover Mercedes 72 gram. De Mercedes is uitgerust met het (oude) blauwe schoentje, dat nog volledige uit het chassis kan worden genomen, terwijl de Opel is voorzien van het meest recente disc exemplaar.Beide Scalextric slotcars zijn gemerkt met een 'limited' badge aan de onderzijde van het chassis, wat niet meer wil zeggen dat beide auto's zijn voorzien van een standaard Mabuchi motor met Sport-wikkel, uit een mooie luxe Scalextric doos komen en gelimiteerd zijn tot ongeveer zesduizend stuks. De Opel heeft verlichting vóór en achter, de CLK alleen aan de voorzijde.Na het vervangen van een sterkere en plaatsen van een extra staafmagneet is het gewicht van de Mercedes opgelopen tot 94 gram en komt de magneetkracht uit op 142 gram. De banden achter zijn vóór geplaatst en vice versa. Daarna zijn de achterbanden opgeschuurd en bewerkt met fietspoetsolie. Het pinion is met een platbekschroevendraaier zo gesteld, dat de achteras geen horizontale speling meer heeft. Uiteraard zijn alle draaiende delen schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.De eerste stint van vijf minuten ging redelijk en de Mercedes CLK kwam - helaas inclusief twee deslots - uit op 37 ronden, hetgeen de laatste plaats betekent in de ranglijst. In de zevende ronde van de tweede stint draaide het lichtblauwe Scalextric pinion echter lam en was het einde oefening.Terug in de pitbox werd een andere pinion snel gevonden en het gaf meteen de mogelijkheid nogmaals de achterbanden om te wisselen, ditmaal met Slot It compound P3. Een tijdens deze reparaties losgeknapt kabeltje kon terloops nog even gesoldeerd worden om vervolgens met stint drie van start te gaan.De veranderingen aan de CLK wierpen duidelijk haar vruchten af. De rondetijden waren gemiddeld een halve seconde lager, met de grip en tractie was duidelijk vooruitgang geboekt en met een verbetering van vijf ronden komt de Mercedes CLK DTM Vodafone op 42 ronden. Het nivo van de Opel Vectra OPC is nog niet bereikt, maar dat gaat ongetwijfeld niet lang meer duren.

1 opmerking:

  1. Fraaie auto maar lastig te tunen, bij mtrc waren een aantal jeugdige leden die zo'n opel tijdens een seizoen compleet versleten.

    BeantwoordenVerwijderen