donderdag 16 december 2010

De Bekentenis

Het moest er een keer van komen. Had ik tot op heden altijd beweerd, dat ik alléén de Scalextric Porsche 996 GT3R slotcars verzamel? Ik geef bij deze ook toe dat ik me ook schuldig maak aan het verzamelen van bepaalde typen Slot It Porsches.Het gaat mij echter wel om de Porsches die ooit Le Mans hebben gewonnen of zoals Slot It ze kwalificeert: 'The Le Mans Winners Collection'. De Slot It Jaguar van Jan Lammers uit diezelfde SI collectie is ook ooit op een blauwe maandag in mijn bezit geweest, maar vond al snel zijn weg via MP naar een nieuwe eigenaar.De nieuwste telg in de familie is de Slot It Porsche 956c New Man #7 (1985). Net als de 1984 versie (rechts op de foto) is het wederom een plaatje van een auto. De sponsoring op de carrosserie, iets waar Slot It natuurlijk geen invloed op heeft gehad, is nèt een tikje strakker. De manier waarop dit op het schaalmodel door SI is aangebracht is helemaal top, hetgeen op de detailfoto's ook is te zien.In de mooie kartonnen verpakking is naast de New Man Porsche een inbussleuteltje, het zinloze SI pasje en een compleet nieuw chassis te vinden. Dit chassis is passend te maken onder elke Porsche 956, doordat zowel de diffuser van de LH als KH uitvoering los in de verpakking is bijgevoegd.Punt van kritiek aan het adres van Slot It is wel - naast het nog te richten chassis - de enigszins slordige afwerking. Zo'n inbussleuteltje in de verpakking meesturen is natuurlijk genereus, maar dat deze ook direct gehanteerd dient te worden om beide achterwielen op de juiste positie te plaatsen lijkt me toch niet de bedoeling.Op NSR is veel commentaar te vinden op de diverse fora, maar NSR levert de slotcar zoals zij het zelf noemt 'Winning-out-of-the-box' bij de klant af. Elke NSR slotcar is vóór aflevering perfect afgesteld. Nu zullen critici roepen dat zo'n NSR veel duurder is, maar een Scalextric zit prijstechnisch net onder een standaard Slot It en die zijn wel 'Ready-To-Race'.Meer kritiek zal ik zeker niet durven te uiten, want zoals gezegd het is een geweldig mooie slotcar en een Slot It slotcar leent zich uitstekend voor tuningdoeleinden. Liefhebbers van prutsen aan een slotcar zullen dus ongetwijfeld over bovenstaande hun schouders ophalen en de Porsche openschroeven. Ieder zijn eigen manier om de slotracehobby te beoefenen zal ik maar zeggen, want er bestaat niet één goede. Deze bewuste Porsche 956c New Man gaat na die kleine aanpassing terug in de doos - samen met de andere Le Mans winnaars - en zal nooit de baan zien; ook een manier om de hobby te beoefenen.

4 opmerkingen:

  1. Mooie wagen. Komt er ook 1 mijn kant op. Bij NSR hoor je de laatste tijd weer veel klachten over te zachte banden. Naar mijn mening moet je gewoon elke slotracer even controleren/afstellen voordat hij de baan op gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat we al die tijd toch niets in de gaten hadden.. stom, stom, stom...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat zielig!!!!!!!!!!!!!!

    Mag nooit uitgelaten worden op de baan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je hebt helemaal gelijk, prachtige auto om in de vitrine te bewaren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen