dinsdag 30 november 2010

A-Ha Koffiebruin

In principe bestaat mijn verzameling Scalextric Porsche 996 GT3R uit éénenveertig verschillende liveries. Een aantal daarvan zijn echter ook in low spec uitvoering uitgebracht (bijvoorbeeld in een startset), een enkeling was zowel analoog als digitaal verkrijgbaar en tevens zijn de Porsche slotcars in diverse verpakkingsvormen vermarkt.Met al deze grappen komt mijn totale collectie daarom inmiddels uit op éénenvijftig exemplaren en uiteraard allen 'Nagelneu'. Een aantal jaar geleden werd de vervanger, de Porsche 997, door Scalextric geïntroduceerd. Dit type is alleen in een 'Super Resistant' uitvoering leverbaar hoewel de vraag naar een nieuwe Porsche 911 GT3R met volledig interieur bleef bestaan.Adrian Norman meldde vorig jaar dat Scalextric derhalve het besluit had genomen toch een nieuwe 996 variant uit te brengen. De C3084 Scalextric Porsche 911 GT3R A-Ha Racing kon me op het eerste gezicht niet meteen bekoren, totdat ik de slotcar daadwerkelijk zelf aan een kritische blik mocht onderwerpen. Het echte exemplaar is vele male mooier dan de foto's op internet laten zien.Uiteraard valt over smaak niet te twisten, maar de op de Porsche gebruikte kleuren bruin en geel zijn mooi diep en de tampoprints van een zeer hoog niveau. Zelfs de BBS velgen lijken meer te glimmen dan de eerste generaties 996 zoals de Paragon en de Hewlett Packard.De Infineon Carrera Cup Asia Porsche weegt 83 gram en heeft een magneetwerking van 204 gram. Ervaring leert (uiteraard heb ik ook nog een aantal exemplaren om mee te racen) dat met deze slotcar hard genoeg gereden kan worden en dat geldt met de ingebouwde staafmagneet ook voor de bochten. Keerzijde van de medaille is wel de op te lopen schade bij deslotten. Een slotcar geprepareerd met lood komt vaak ongeschonden uit een crash. Het blijft jammer dat dit soort Scalextric slotcars zich slecht lenen voor tunen, maar misschien moet ik toch weer eens een poging wagen.Hoewel - zoals gezegd - een aantal van deze Porsches 996 GT3R ook af-fabriek digitaal te verkrijgen zijn, is het chassis niet 'Digital Plug Ready'. De koffiebruine A-Ha is wel voorzien van verlichting achter en 'Xenon effect headlights' aan de voorzijde. Het aanbieden van slotcars inclusief verlichting tegen de huidige verkoopprijzen, blijf ik een sterk punt van Scalextric vinden.Op het internationale slotraceforum zijn de meningen over deze livery verdeeld. Ik deel de mening dat mooiere Porsches 996 GT3R in die tijd rondreden, maar ik blijf ook deze A-Ha Racing een aanwinst vinden voor mijn collectie.

5 opmerkingen:

  1. Gelukkig is het jouw collectie want ik kan hem toch ook niet mooi vinden...je bent wel een bijter met je Porsches! Dat verdient een pluim!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, zo'n geval had ik ook met mijn Nascars. De plymouth superbird met nr 7, in de kleuren wit, rood, blauw en goud. Ik vind/vond hem niet mooi en ik dacht dat het een fantasie livery was van Carerra. Totdat ik op internet ontdekte dat deze livery daadwerkelijk op de circuits heeft rond gereden. Inmiddels heb ik hem toch gekocht, want als je voor een thema gaat moet je natuurlijk alle uitvoeringen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's die laatste, maar -oeps - nou is ie uit het doosje geweest...niet meer "mint"?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. AHA is toch van 'stay on the(se) roads?', die kan dus helemaal niet deslotten! En anders is het geen zuivere koffie!

    BeantwoordenVerwijderen