dinsdag 14 september 2010

Kampioenschap der Lage Landen

De oplettende lezer van mijn blog zal het niet zijn ontgaan, dat ik dit jaar met veel plezier aan het GroupC-32 toernooi deelneem. Na in de regio Noord-Holland zowel Slipstream als SRA Almere bezocht te hebben, zal ik de derde race in mijn eigen regio bij Speedtrack Kampen ook van de partij zijn. De beloofde 'Grand Finale' van dit jaar zit er tevens nog aan te komen en daar sluit onderstaand bericht van Michel Brok van de SLN mooi op aan:"Kampioenschap der Lage Landen - Slot It Group C
Een initiatief ontstaan op www.slottrack

Slottrack is het forum voor iedereen die iets met slotracen heeft en dus voor zowel de verstokte clubracer als de beginnende thuisracer. Over de jaren heen heeft Slottrack een groot aantal leden gekregen in voornamelijk Nederland en België. Naast clubrijders komen er ook veel thuisrijders op het forum en men kan er veel interessante info vandaan halen. Zo zijn er natuurlijk de diverse fora die bijvoorbeeld over tunen, digitaal racen of baanontwerpen gaan en is er een aparte sectie voor clubs ingericht. Maar ook de garage waar velen al foto’s hebben geplaatst en het eraan gekoppelde blog systeem maken het forum echt de moeite waard. Daarnaast is het ook een leuke manier om gelijkgestemden te ontmoeten. Slottrack is jaren terug geëvolueerd uit www. racebaanplein.nl en wordt al jaren door diverse vrijwilligers in de lucht gehouden. De meeste vrijwilligers zijn eigenlijk niet eens lid van een of andere club. Gelukkig zijn er diverse sponsors en donateurs om de kosten onder controle te houden.
Omstreeks augustus 2009 is op Slottrack het idee geboren om een landelijk competitie op te zetten met het idee om de clubs meer tot elkaar te brengen en een klasse op te zetten die heel laagdrempelig zou zijn. Ook moest de klasse voor niet clubracers erg toegankelijk gaan worden. Door samen met forumleden te brainstormen ontstond al snel een plan en werd er gekozen voor de Slot It Groep C. Dit omdat de Slot It Groep C een klasse is die velen zal aanspreken en bij velen ook wel bekend is. Diverse clubs rijden de klasse al en men kan wel van een heuse "Koningsklasse" spreken. Daarbij zijn de wagens vrij redelijk vergelijkbaar te krijgen en is het gewoon een hele leuke klasse. Ook zijn velen al in het bezit van een Slot It Groep C wagen en speelde ook het kostenplaatje een rol. Zoals de meesten wel zullen weten is Slot It toch een van de betere meer competitief ingestelde merken en zijn de wagens niet direct goedkoop, maar omdat ze al helemaal klaar zijn om te racen toch zeker niet onvoordelig! Er zijn merken die beduidend meer aandacht (en onderdelen en dus kosten) behoeven om ze echt competitief te krijgen.
En zo is het Groep C gebeuren dus eigenlijk bedacht door de leden van Slottrack. En met het idee een competitie te krijgen waar iedereen welkom is met een echte laagdrempelige instapklasse. Daarnaast is er ook gekozen voor het racen per regio en voornamelijk om al te lange reistijden en dagen te voorkomen. Al snel kreeg het geheel voeten en handen en stroomden de aanmeldingen gestaag binnen. Binnen enkele weken waren er 10 locaties en ca 65 deelnemers in zowel Nederland als België aangemeld en de reacties erg positief. Het Kampioenschap der Lage Landen werd al snel ingedeeld in 4 voornamelijk geografische regio's. Per regio verzorgen de clubs hun eigen planning. Met aan het eind van het jaar op de SLN beurs een echte finale waar de besten mogen strijden voor de titel Kampioen der Lage Landen. Men rijdt individueel en dus echt voor zich zelf. Ook werd er een domeinnaam geclaimd, namelijk
www.groepc-32.nl, waar alle informatie goed toegankelijk is gemaakt. Naast bijvoorbeeld een kalender kan men ook race verslagen lezen, maar je kan je er ook aanmelden voor deelname aan de Groep C.Mede dankzij de input van de forumleden werd in rap tempo een technisch reglement bepaald, waarbij getracht is de regels zo simpel mogelijk te houden. Er zijn dus echt zo min mogelijk regels en alles wat niet in het reglement staat is niet toegestaan. En daarom kun je dus vrijwel iedere Slot It wagen uit de Groep C klasse zo nieuw uit de doos, de magneet eruit halen en zonder enige verdere aanpassing op de baan zetten en meedoen! Om de kansen zo gelijk mogelijk te krijgen wordt er dan verder nog gereden met "hand out" banden en rijdt men per baan altijd met dezelfde banden. De clubs zorgen zelf voor een technische inspectie en verzorgen de banden. De organisatie van het Kampioenschap der Lage Landen is door een groep van ongeveer 6 personen in wisselende samenstelling tot stand gekomen en bestaat geheel uit vrijwilligers. Allen zijn lid van diverse slotraceclubs in NL en België en vanaf het begin is bewust gekozen voor een eenmalig initiatief. Wel zijn we aan het bekijken of we voor volgend jaar weer een dergelijk initiatief zullen organiseren. Er zijn momenteel al een hoop races gereden en de reacties waren erg positief. Men ervaart de Slot It Groep C als erg leuk en we zijn al voorbereidingen aan het treffen voor een grootse finale tijdens de SLN beurs.Op 14 november 2010 is de grote finale gepland en die zal plaatsvinden tijdens de 36e internationale SLN beurs in de grote sporthal in Dordrecht. Op een grote 6 sporen Ninco baan, die ter beschikking zal worden gesteld door Guus en Jacqueline van Slotracing Friesland, zal dan worden gestreden om de titel "Kampioen der Lage Landen". Waarschijnlijk worden het er twee, omdat we de clubracers en thuisrijders in aparte groepen willen laten rijden. Naast eeuwige roem en erkenning zijn er zelfs nog een aantal leuke prijzen ter beschikking gesteld. De SLN beurzen zijn al jaren een begrip van formaat en dit jaar willen we proberen het geheel nog grootser te maken. Tezamen met Slotracing Friesland, de SLN, de organisatoren van de Groep C en vele vrijwilligers zijn we druk doende de beurs nog indrukwekkender te maken. Naast de diverse demo banen zal er dus een echte wedstrijdbaan worden opgebouwd, maar ook is het de bedoeling dat er een digitale Scalextric baan zal worden neergelegd. Daar wilden we dan ook een wedstrijd organiseren met een geselecteerd groepje. Maar tussen de races door willen we ook de mogelijkheid bieden om mensen te laten rijden op een digitale baan. Al met al iets om naar uit te kijken en we hopen dan ook dat er veel publiek zal komen om alles eens zelf te bekijken. Ook voor de deelnemers zou het leuk zijn als er veel mensen komen kijken. En als iemand nog ideeën heeft of mee wil helpen kan dat!"De kans dat ondergetekende zich met zijn 956KH Liqui Moly die 14e november 2010 'toevallig' in Dordrecht bevindt, is hierdoor wel héél erg groot geworden !

4 opmerkingen:

  1. Ik ga er ook eens aan denken om met zo'n group C race mee te doen! Dat wordt binnenkort een white kit aanschaffen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De rrrrrr is weer in de maand. Ik ga zeker een keertje meedoen, het wachten is alleen nog op mijn Toyota 88c......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Steffer: Denken? Doen!
    @Ferry: Jouw Renown Mazda is ook gehomologeerd, dus genoeg redenen om alvast te oefenen (ook 26 september mee naar Kampen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk stukkie, hoor! En errug leuke klasse ook die Groep C.

    Komt allen naar de finale op 14 november in Dordrecht.

    BeantwoordenVerwijderen