donderdag 15 juli 2010

Too hot to Handle

De mussen vielen van het dak, maar met de airconditioning op het zolder van HenkG was het begin deze week goed vertoeven rond het mooie houten circuit TwentTrack.Een moeilijkere opgave bleek de poging tot temmen van de NSR Fiat Abarth RS2000 Prototype. Na de eerder beschreven opknapbeurt, had ik de achtervelgen ook nog eens voorzien van hagelnieuw SI P6 schoeisel.Bij een rustige rijstijl lijkt de NSR boven het houten asfalt van TwentTrack te zweven. De slotcar rolt mooi met het nieuwe rubber en heeft voldoende grip. De neus blijft netjes laag in het slot en bij acceleratie op rechte delen vervolgt de Abarth kaarsrecht haar weg. Dit waren echter de schaapskleren, de wolf komt dadelijk nog.Tevens was ik erg nieuwsgierig naar het rijgedrag van de - voor het GroupC-32 toernooi geprepareerde - Porsche 956KH Liqui Moly. Het chassis van de bij Slipstream ingezette Slot It 956KH, werd voor deze avond onder de Schiesser geschroefd en na het aanbrengen van (wederom) P6 schoeisel kon het testwerk met de vorige races op TwentTrack worden vergeleken.Meer lood aan de voorzijde gecombineerd met het blauwe kroonwiel Z26 zorgt dat de slotcar veel vloeiender door de bochten en met name de hairpin is te sturen. De vooruitgang was niet heel erg schokkend, maar wel aanwezig door toch ruim een tiende van de vorige tijd te rijden. Ik heb het idee dat hier nog wel meer winst te behalen valt.Dit laatste komt mooi uit, aangezien HenkG middels een slimme investering en gratis software (zie hiervoor zijn artikel), al zijn gastrijders kan toevoegen met een foto en de bijbehorende slotcars. Dit alles is aangesloten aan de DS-200 en naast vermelding van bekende data als snelste ronde, laatste rondetijd en totaal aantal afgelegde ronden in een bepaalde periode, kan in een grafiek weergegeven worden hoe constant (of chaotisch) de rijstijl is geweest.De snelste tijd met de Liqui Moly werd uiteindelijk een lage 5.4 en zou door mij ook niet meer worden verbeterd. Mijn gemiddelde rondetijden lagen deze avond tussen de 5.5 en 5.6, waarbij ik ook na vijf minuten racen nog altijd alle onderdelen aan de slotcar had zitten.Dit lukte me ook bij de wolf in schaapskleren, maar de NSR King 21 is simpelweg te aggressief voor een technische houten baan als deze. De overdaad aan power en de korte wielbasis maakt dat nèt te laat remmen of nèt te snel op het gas - vooral na de hairpin - genadeloos wordt afgestraft. De Abarth staat direct andersom of erger: ligt op het dak. Toch blijf ik het wel een erg leuk karretje vinden.

2 opmerkingen:

  1. Weer mooie foto's en weer een boeiend verslag. De overzichtsfoto is inmiddels ook aan Luf Linkert (Old Slotracers cq Archer Raceways gestuurd). Nou nog afwachten of TwentTrack ook in zijn lijst met "Wood tracks from around the world..." wordt opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag van de nog altijd mooie baan van Henk.

    BeantwoordenVerwijderen