zaterdag 10 juli 2010

Italiaans bommetje

Op de een of andere manier blijf ik het een uitdaging vinden tweedehands slotcars op te knappen. Deze NSR Fiat Abarth S2000 Prototype kwam op MP voorbij, dus de ontvangst van het pakje was de volgende stap.De NSR Fiat heb ik allereerst tot op het laatste onderdeel gedemonteerd en daarna schoongemaakt. De door de vorige eigenaar geplaatste steuntjes onder de vooras gingen de prullenbak in en de versleten banden werden aan de gelijknamige stapel toegevoegd. De banden op de achtervelgen waren verlijmd, met als gevolg dat daar lijmresten achter bleven.Bij deze de tip van de dag: laat dergelijke velgen een kwartiertje in zeer geconcentreerd heet afwaswater weken. Met de nagel zijn daarna alle lijmresten vrij gemakkelijk van de aluminium velgen te verwijderen.Het chassis haakt achter in de Fiat Abarth carrosserie, waardoor aan de voorzijde slechts twee schroefjes nodig zijn. De techniek met het flexende NSR motormount is bekend. Als krachtbron is een NSR King 21 in anglewinder positie gemonteerd met een magneetwerking van 16 gram. Het NSR kroonwiel en pinion vertanden bij het draaien van de achteras met minimale wrijving.NSR monteert altijd vier aluminium velgen op haar slotcars - dus ook bij deze Fiat S2000 Prototype - maar de witte inserts konden niet imponeren. Om de slotcar toch een eigen look mee te geven, zijn de vier inserts voorzien van een vergelijkbare rode kleur als te vinden op de Fiat.Na de opknapbeurt is de NSR Fiat Abarth S2000 Prototype weer als nieuw. De carrosserie weegt 24 gram en de gehele slotcar inclusief lood 89 gram. Dit lijkt veel, maar de King motor alleen weegt al 32 gram.Een Italiaanse bom als deze zal goed schoeisel nodig hebben om die 21.400 rpm bij 12V goed op het oppervlak van het circuit weg te kunnen zetten. Een foute bandenkeuze betekent al snel dat je last gaat krijgen van blindgangers .........

7 opmerkingen:

  1. Gelukkig is er nog eentje die liever slotracet if blogt dan in die hitte buiten te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd wat voor tijden dit bommetje op Le Grenier kan rijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie doet zoiets nu weg? Zo'n leuk Italiaans autootje?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er veel beter uit met de gespoten inserts.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nice! Ben nieusgierig wat zo'n raspaardje doet!

    BeantwoordenVerwijderen