maandag 7 juni 2010

Slipstream GroupC-32

Al geruime tijd zat een deelname aan een GroupC-32 wedstrijd in de pen en afgelopen zondag was het dan eindelijk zover. Bij Slipstream werd de eerste race voor Noord-Holland georganiseerd, dus ging om 5.00uur AM mijn wekker om op tijd in Zwaanshoek (Cruquius) te kunnen zijn.Vanaf Bussum kon ik met JW (Zuffenhausen) carpoolen, zodat we uiteindelijk half negen binnen waren. Na een flinke sloot koffie begon ik vol goede moed met het trainen op de fraaie zes-sporige houten baan van 36,47 meter. Door het advies van Rob en Sebastiaan omtrent het trimmen van het lood en het blauwe kroonwiel, had ik daags vantevoren nog een 956KH Schiesser als vierde slotcar omgebouwd.Tijdens de eerste tien minuten training op baan vijf, bleek de wegligging van het Schiesser chassis inderdaad, op detailafstelling na, heel behoorlijk te zijn. De motor was echter relatief nieuw, omdat ik deze Porsche 956KH voornamelijk in het vitrinerek bij mijn thuisbaantje heb staan.Mijn angst werd dus waarheid en na die tien minuten bleek deze beruchte oranje SI-motor de geest te geven. Tot nu toe zijn bij mij zeker veertig procent van deze oranje Slot It motoren kapot gedraaid. Ik zal mijn taalgebruik netjes houden, maar er valt te raden wat hier had kunnen staan.Nadat de oorspronkelijke Liqui Moly motor was ingebouwd, kon de 956KH worden ingeschreven bij de keurmeesters. De training liep tegen elf uur ten einde, zodat kort daarna met de races kon worden begonnen. In twee heats van elk zes maal vier minuten zou het beste resultaat gaan tellen voor de landelijke GroupC-32 competitie.Rob was maar druk met al die taken als organisator, keurmeester, racer, commentator en technisch adviseur. Als je dan tussen de bedrijven door ook nog gaat fotograferen, dan weet je zeker dat dat door een blogger vastgelegd gaat worden.Met veertien deelnemers werd het veld in drie groepen verdeeld en na de qualifying van twee minuten kon het feest beginnen. Het aantal lichtblauwe polo's met donkere mouwen rond de baan was aanzienlijk, maar dat was natuurlijk te verwachten. Ik ging naar de race zonder verwachtingen, maar eenmaal met de regelaar in de handen geef je toch gas om het beste resultaat neer te zetten.De kwalificatie bracht me door een 9.689 op een zesde startpositie. Vooral tijdens de eerste heat lag het middenveld bestaande uit 6 racers heel dicht bij elkaar. De twee toprijders - André en Sebastiaan - reden na vierentwintig minuten rond de 149 ronden en waren simpelweg niet bij te houden voor een normale sterveling. Het middenveld kwam uit op tussen de 132 en 137 ronden, waaronder ondergetekende met 134,84.Voor de tweede heat besloot ik de regelaar een tandje aggressiever af te stellen. Hoewel ik het idee had, dat ik snellere rondetijden maakte, ging ik veel vaker uit het slot (slechts drie keer in de eerste heat). Gebrek aan kennis van het houten circuit en noem het maar 'jeugdige overmoed', zorgde uiteindelijk voor een afstand van 134,69.In de finale lieten de heren zien hoe de baan rondgestuurd moest worden. André had in de eerste heat zijn Warsteiner Porsche 956KH voor de Mazda 878B Renown van Sebastiaan weten te houden en verdedigde zijn eerste plek in de tweede heat met succes.Hoewel ik tiende algemeen eindigde, kon ik in de categorie amateurs met een gouden aandenken naar huis. Dat staat natuurlijk best aardig in de prijzenkast, maar de opgedane ervaring deze dag heeft voor mij veel meer waarde. Deze GroupC-32 klasse is een geweldige mogelijkheid voor thuisbaanracers om met de eigen standaard Slot It Group C slotcar op een echte clubbaan los te gaan. Slot Racing Almere staat voor mij in ieder geval al op de agenda. Heren van Slipstream & organisatoren, bedankt voor deze mooie racedag en JW, tot eind augustus bij SRA.

7 opmerkingen:

  1. Mooi verslag zoals we eigenlijk wel van je gewend zijn...
    dat over die oranje Slot-it motoren klop toch niet helemaal,laat hem maar eens een poosje draaien in een bakje met wasbenzine (daarna wel olie op de lagers) en hij zal het weer gaan doen (denk ik)
    jb70717-SCR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Harold,

    Ik had zelf ook last van een onregelmatig lopende en inkakkende motor en heb tussen de twee heats door met motorreiniger nog eea gedaan. De 2e heat liep die beduidend beter.

    De tip om hem even een paar minuten in een potje wasbenzine op een voltje of 3 te laten draaien kan je echt ter harte nemen. De meeste motoren komen er beduidend beter uit te voorschijn.

    Verder leuk verslag en tot in Almere!

    gr, Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een fraai verslag hoor. Helaas kon ik er niet bij zijn.
    Heb je nog wat gehad aan de training op TwentTrack?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hi Harold,
    Mooi verslag en fotowerk! Alsof ik er zelf bij was(?)Heb net zelf mijn verslag ook afgemaakt, helaas zonder eigen fotomateriaal.
    Nog bedankt voor de gezellige dag en de volgende keer hoop ik die 7 baanstukken goed te maken!

    JW.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk om te lezen en ook om naar te kijken trouwens!

    EvE

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @JB: Ik heb toch niets te verliezen, dus ik zal het eens uitproberen;
    @Rob: Met een betere auto was je zeker hoger geeïndigd. Ik zal tzt het resultaat met draaien op 3V wel op m'n blog zetten;
    @HenkG: zeer zeker, maar heb ook weer nieuwe inzichten gekregen om bij jou snellere tijden te kunnen rijden, hoop ik tenminste ;-)
    @JW: Was zeker een gezellige dag en die revenge kan je bij SRA krijgen;
    @Eve: dank je

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een veld, wat een baan, wat een verslag.

    BeantwoordenVerwijderen