zondag 31 augustus 2008

Irritante Inserts

De beide Fly 917K Porsches zijn inmiddels geprepareerd en lopen als een trein. Toch horen in de aluminium velgen classic inserts om de Gulf en de Gesipa echt af te maken.Ik gaf indertijd al aan, dat ik deze inserts zelf wilde gaan maken uit de bestaande kunststof Fly velgen. De naderende Classic Cup werd de drijfveer om daadwerkelijk met deze klus te beginnen. De eerste poging de velg kleiner te schuren werd ondernomen met een dremel. Helaas pakte dat niet zo goed uit, het zielige restant kan rechtsonder op deze foto bewonderd worden.Bij de tweede poging plaatste ik de achteras met velg in een boormachine en liet de kunststof velg over schuurpapier draaien. Dit ging me al een stuk beter af. Door het kleine schuurblokje ontstond spijtig genoeg na een uitschieter een deukje in de rand van de velg. Dit is op de bovenste foto linksonder te zien. Al doende leert men, dus bij het derde experiment had ik een strook schuurpapier op een plank getimmerd en werd de velg met secondelijm op de as vastgezet. Door deze aanpak verkreeg ik een betere controle tijdens het schuren. De diameter van de velg werd met enige regelmaat gecontroleerd, zodat deze uiteindelijk mooi in het aluminium achterwiel paste. De insert is op dat moment nog wel te breed, dus met een ijzerzaagje kan deze, nog altijd op de as vastgelijmd, gemakkelijk gehalveerd worden. Ik kwam na een aantal velgen ervaring uit op een verhouding 60-40. Het bijschuren van de onderkant van zo'n kwetsbare insert kan op die manier zoveel mogelijk beperkt worden. Na het verwijderen van vuil en stof is dit het resultaat.De voorwielen zijn nog een tikje lastiger door de kleinere diameter van de aluminium velg. De buitenste rand van de kunststof velg wordt uiteraard steeds dunner, zodat deze uiteindelijk kleine scheurtjes gaat vertonen. Op dat moment is het raadzaam met een heel scherp mesje de buitenste rand aan de voorzijde voorzichtig weg te snijden. Daarna kan verder geschuurd worden, totdat de insert in de voorvelg past. De lengte van de voor- en achteras is ook van belang of de gezaagde insert nog bijgeschuurd moet worden. Bij de Gulf Porsche werkten de assen en velgen nog het beste mee tijdens deze klus. Het is dan ook niet zo vreemd dat ik deze lichtblauwe slotcar als eerste heb afgebouwd. De Gulf Porsche #2 voldoet bij deze ook aan artikel 7.2 van het Classic Cup reglement.Planner als ik ben, had ik al een back-up plan gemaakt, voor het geval deze inserts zich niet lieten maken uit de Fly velgen. Een aantal weken geleden had ik al contact opgenomen met de levende slotcar encyclopedy John. Op basis van dat advies staan bij FrankSlot nog NSR classic inserts in backorder, welke ik hopelijk voor de race in ontvangst mag nemen. De Gulf is puur handwerk geworden en ik ben behoorlijk tevreden over het eindresultaat. De Gesipa zal het waarschijnlijk toch met de NSR inserts moeten doen, hetgeen overigens ook geen straf is. Het zelf maken is en blijft nu eenmaal monnikenwerk.

8 opmerkingen:

  1. Nou dat heb je weer heel mooi gedaan vind ik.
    Leuk te zien dat er zo gewerkt word aan de auto.
    Ik ben benieuwd wie er allemaal gaan meedoen.
    Leo en ik zijn in ieder geval van de partij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er prima uit zo. Bij de race in Amsterdam reed Paul van den Hurk met zo'n Porsche. Hij was daarmee de snelste in de dichte klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk relaas. Ondertussen naar e-bay gesneld voor ook zo'n 917 want dat zijn best leuke wagens alleen valt het me op dat de Gulf liveries wel wat mogen kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterend.

    Ik zelf hanteer deze werkwijze ook al geruime tijd, en ben ook eerst begonnen met de dremel, daarna het boormachine, om uiteindelijk gestopt te zijn bij enkele afgedankte chassis die vastgevezen staan op mijn werkbank, waar ik de originele as gewoon opzet. zo hoef je de velg niet eerst van de as halen, en erna weer op.
    Aangedreven door een NC-5 in de inline versie, en een gouden slot.it voor de sidewinderversie.
    Toerentallen zijn te regelen met de regelbare voeding.
    Deze opstelling is dan ook perfect te gebruiken als bandenslijper.

    Deze 917 heeft ook zo'n inserts.
    http://pix1.telenet.be/S5yfZ0qxqd1GRGmvpQ-Ntkf8OFdC2o2ztCJ6ildncur2GWB-hYBWqk3feXXoJsGC0em!TKA5CIrd5QVJgn6GWF4dNyCZ525wUQdbyZQc9!AKA_/P1020218.JPG

    Greetz Gordini

    BeantwoordenVerwijderen