maandag 25 augustus 2008

Hot Stuff !

De Porsche 917K blijft één van de fraaiste en meest indrukwekkende sportwagens aller tijden. De keuze was dus gemakkelijk welke slotcar ik voor de komende Classic Cup Race zou gaan inzetten.Dit zal mijn eerste èchte slotracetoernooi worden en hoewel ik het gas er natuurlijk flink op ga houden, ben ik allang blij als ik uiteindelijk in de middenmoot ga eindigen. Het aantal clubbanen dat ik tot nu toe heb bezocht is namelijk op één hand te tellen, dus aan ervaring ontbreekt het nog. Daarnaast merk ik dat hier en daar al behoorlijk getraind wordt voor dit treffen.Dat weerhoudt me natuurlijk niet, om van die dag iets leuks te maken. Het begint met het tunen van de slotcar, die ik straks in Kampen op de baan ga zetten. Naast de reeds omgebouwde Fly Porsche 917K Gesipa, wil ik nog een tweede Fly 917K voor de race prepareren. De Gulf Porsches (#20 Steve McQueen en #2 Monza 1971) zijn beide collectibles, dus rasechte verzamelaars zullen nu hun wenkbrauwen fronzen. Ik heb echter genoeg aan een collectie van één type slotcar van één fabrikant, dus deze Gulfjes zijn echt voor het circuit.Gezien de goede race ervaring met de 917K Gesipa, heb ik FrankSlot gevraagd één en ander over te laten komen. Ik heb uiteindelijke gekozen voor de Gulf #2, aangezien me deze door de grote zijvleugels het minst kwetsbaar leek. De Porsche is gestript tot op het bot, zodat ik de slotcar stukje bij beetje weer kan opbouwen.Alle oude lijmresten (het was een 'used-car'), zijn netjes met de dremel verwijderd, net als de benen van de coureur. Het resultaat is een 27 grams carrosserie.Het motormount is aan de rest van het chassis verlijmd voor het verstevigen van het gehele onderstel. Na het monteren van de stalen assen, aluminium velgen, NSR motor met pinion, kroonwiel en het plaatsen van lood, is het nodige testwerk te verrichten. Dit laatste is zeker geen overbodige luxe. Zo heb ik de vastlopende asbusjes veranderd en schoot de onderbouw bij de achterlichten tijdens een testsessie los. Het zijn weliswaar kinderziektes, maar ik heb ze liever nu getackeld.Vandaag heb ik voor het eerst vergelijkbare stints kunnen rijden tussen de Gesipa #3 en de Gulf #2. De Porsche 917K Gesipa is met zijn totaalgewicht van 93 gram weliswaar 4 gram zwaarder dan de Gulf, maar de rondetijden zijn wel beter. Deze zijn resp. 8,350 sec. en 8,475 sec. Ik heb dus nog genoeg werk aan de winkel!

4 opmerkingen:

  1. Ik hoop voor ons dat de vermelde rondetijden niet gereden zijn bij Speedtrack want dan ga ik een tweede motor moeten inbouwen.
    Het ziet er mooi uit en ik zal met veel plezier achter je aan rijden tijdens de Classic bij Speedtrack.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er veelbelovend uit Harold.

    BeantwoordenVerwijderen