donderdag 29 mei 2008

Om gek van te worden ...

Even snel een motor dwars leggen in de Kouros dacht ik gisteravond. Het liep iets anders.Via eBay kon ik gunstig een kleine kavel Slot It materialen op de kop tikken, inclusief een sidewinder motormount. Deze laatste zocht ik al een tijdje, aangezien de Sauber Mercedes op de nominatie stond om als sidewinder omgebouwd te worden.
Tijdens de demontage van de Kouros kwamen nog niet eerder opgemerkte details tevoorschijn. Eerst dacht ik dat de diagonale rode spoiler een productiefout was of het resultaat van een crash van de vorige eigenaar. Bij betere bestudering op de Slot It website, bleek dit toch echt bij de Sauber Mercedes te horen.Naast de sidewinder motormount, kwamen in dezelfde kavel ook een 36 tands kroonwiel, een gele Slot It motor (V12/3 25K rpm) en diverse pinions mee.Het aanbrengen van de pinion aan de as van de motor vind ik altijd een lastige klus. De Slot It motor heeft precies de goede breedte om het asje exact voor het gat te plaatsen achter de pinion. Dit voorkomt krombuigen van de as, hetgeen exit motor zou betekenen.Na plaatsing van de motor werden direct de asbusjes van siliconenvet voorzien. Het asje schuift op deze manier gemakkelijk op zijn plaats. Echter, de kenner heeft het natuurlijk al gezien, die pinion zit keihard aan de verkeerde kant van de motor. Het is de gebruikelijke endbell opstelling.Wederom de pinion ombouwen dus, hopelijk voor de laatste keer. Als de motor op dit moment dus een kwartslag was gedraaid, had ik me het aanbrengen van de pinion kunnen vergemakkelijken, maar het wordt slimmer ... Nadat de motor met pinion en het eerder getoonde 36-tands paarse kroonwiel gemonteerd is, blijkt dit helemaal niet te passen. Sterker, de tandwielen raken elkaar niet eens. Dat wordt voor de Mercedes moeilijk vooruit komen, dus is het tijd de schuifmaat tevoorschijn te halen. Wat blijkt, tussen de pinions zit een verschil van 1mm in diameter.Hetzelfde fenomeen wordt geconstateerd als de kroonwielen nagemeten worden. Ook hier zit een verschil van 1 mm tussen de 36-tands en de overige kroonwielen. Hoog tijd om de Slot It racing parts catalogus tevoorschijn te toveren, want dit vergt toch iets meer studiewerk.De kleine (5,5mm) pinions zijn voor een Inline en de grotere (6,5mm) voor een Sidewinder opstelling. De blauwe en rode kroonwielen hebben een diameter van 19mm en kunnen gemonteerd worden in combinatie met de standaard sidewinder motormount. Het 36-tands paarse kroonwiel heeft een diameter van 18mm en ik vermoed dat deze goed past bij een offset configuratie. In principe draait deze wel op een 6,5mm pinion, maar de speling is aanzienlijk. Ik laat verdere uitleg op dit moment liever aan de kenners over, dus dames en heren, brand gerust los .....

10 opmerkingen:

  1. De 36t kroonwielen worden door Sloit in 2 maten geleverd, 18 en 19mm. De 12t pignon daarentegen alleen in de grote maat 6,5mm. Staat zo op de site. Dus of de site klopt niet (lijkt me stug) of je hebt een ander merk pignon tussen zitten.....
    Slotit geeft aan een 18mm kroonwiel te gebruiken tesamen met de 6,5mm pignon. Wat betreft de offset motormount kan ik niets vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bestaat er wel een sidewinder offset motormount??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die sidewinder offset motormount heb ik in de New Man Porsche en Lancia LC2 zitten, dus die bestaat wel degelijk. De mogelijkheid dat ik een ander merk pinion ertussen heb zitten, dat is een sterk punt. Die optie had ik niet bekeken. Thnx!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok, hier komt ie,

    De 18mm kroonwielen zijn te gebruiken bij de gewone sidewinder motormounts, in combinatie met een 6,5mm pinion.
    Deze 18mm kroontjes zijn ook dezelfde als voor de offset sidewinder motor mount.

    De 19mm's zijn te gebruiken in combi met de 6,5mm pinions in de zogenaamde motormount for large hubs.

    Wat is nu het verschil??
    De offset is een configuratie waarbij de aslijn van de motor lager ligt dan de aslijn van de achteras. Dit resulteert in een lager zwaartepunt, aangezien de hele motor lager ligt.
    Deze bestaat in de 3 configuraties, inline, sidewinder en anglewinder.
    Dit zijn die wit/grijze motormounts.

    Large hubs, het woord zegt het zelf, grote wielen.
    Hierbij ligt de aslijn van de achteras hoger dan de aslijn van de motor (as hoger - niet motor lager!!) en de afstand tss de aslijn en de motorlijn is ook wat groter.
    Dit geeft dat je een grotere diameter van tandwiel moet steken (19mm), anders raken de tanden elkaar niet. Bij deze motormount moet je ook niet de as van de motor inkorten, zodat die niet tegen de band aanloopt.
    Naar de naam, kun je hier dus ook grotere velgen steken.
    Deze bestaat ALLEEN in sidewinder config en is bijna niet te onderscheiden van de gewone (voor de 18mm's) Ze zijn beide zwart.
    je kan het enkel zien aan de positie van de glijlager.

    Nu komt het, die 19mm kroonwielen zijn wel te gebruiken bij een gewone motormount, maar dan moet je de 5,5mm pinion gebruiken.

    Houdt er ook rekening mee dat de offset inline speciale kroonwielen vergt, want door de veranderde "ingrijphoek" van de tanden moeten die op de kroonwielen onder een andere hoek geslepen zijn.
    Of je bij de offset sidewinder 18 of 19mm kroonwielen moet gebruiken weet ik eigenlijk niet goed.
    Die motormount steekt in mijn koffer ipv onder een wagen.

    Greetz Gordini

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh ja, nog vergeten.
    Die pinion puller van Ninco, gooi die zover ie kan vliegen en investeer in éne van Sloting plus.
    Dat is volgens mij mijn beste investering van het jaar geweest.

    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je voor deze uiteenzetting Gordini, weer een stuk wijzer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In de offset sidewinder heb ik een 18 mm. kroonwiel zitten. de 19 mm. paste alleen in combinatie met een inline pinion. Moet je niet gaan dremelen aan de binnenkant van die Sauber? Ik kan me iets herinneren dat dat wel moest toen ik het overwoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de sauber weet ik niet of dat zou moeten, maar er zit ook een normale motormount in. Die blijft ook wel. Bij de New Man Porsche was een diepere wielkast inderdaad nodig bij een offset, maar vreend genoeg in de Lancia niet, daar was voldoende ruimte. Ik ga waarschijnlijk na jullie tips, toch de 36 tands (18 mm) kroonwiel uitproberen in combinatie met de 12-tands 6,5 mm pinion.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Steffer, voor die sloting plus betaal je om en bij de 55 pleuros,plus nog verzendingskosten.
    Ik heb de mijne van bij http://www.adslot.fr/

    Gordini

    BeantwoordenVerwijderen