vrijdag 16 mei 2008

NEWSFLASH: Bburago goes slotracing !

De Ninco Renault Mégane Trophy Bburago is definitief een feit. Na het spuiten en monteren van de achterspoiler, kan dit blauwe racemonster nu eindelijk de circuits onveilig maken. In meerdere artikelen op mijn blog is sinds november vorig jaar aan het Mégane project aandacht besteed. Dit is al met al het eindresultaat geworden. De goed gebruikte Ninco Mégane kreeg ik in handen in de Cesam livery. Aangezien Méganoman dicht in de buurt woont, besloot ik mijn eigen livery te creëren.Blue Wonder werkt niet op Ninco's, dus was ik genoodzaakt over de decals te spuiten. Een volle spuitbus Tamiya 'Racing Blue' bleek echter niet voldoende om alles goed dekkend te krijgen. Op de motorkap waren de CESAM-letters nog altijd leesbaar en aan de onderzijde zaten ook nog de nodige schoonheidsfoutjes.Besloten werd een tweede spuitbus te investeren in dezelfde kleur. Ditmaal was het resultaat wat ik ervan had gehoopt en met Tamiya 'Glossy Aluminium' werd de voorkant, bodemplaat en het uitlaatgedeelte bewerkt. Een donkere slotcar heeft echter als nadeel, dat deze tijdens het racen op een zwarte ondergrond slecht te volgen is. Het wegdek van kleur veranderen vond ik iets te rigoreus, dus ben ik gaan neuzen in de envelop met decals uit de tijd dat ik nog 1/24 Metall Kits van Bburago spaarde.Omdat ik nog twee Slot It projecten in het vooruitzicht heb, had dit Mégane project tot doel zo veel mogelijk ervaring op te doen in de diverse disciplines. De techniek van het spuiten begin ik inmiddels aardig door te krijgen. Door de verf op handtemperatuur te brengen - bijvoorbeeld door het busje in warm water te zetten - kan mooi nevelig gespoten worden. Voor strak resultaat moet je voor het object de spuitknop indrukken en dan in één beweging over dit object spuiten. Dan laat je de knop weer los en repeteer je deze handeling een keer of zes tot acht op circa dertig centimeter afstand. Na een half uurtje drogen (in de zon sneller) herhaal je dit en eventueel vaker, totdat alles mooi dekkend is geworden. Beter meerdere dunne lagen is het motto!Decals op modelauto's aanbrengen is waarschijnlijk het gemakkelijkst, heb ik het idee, mits ze goed passen. Het aanbrengen en 'zekeren' van de decals met blanke lak was wel een ervaring op zich. Als onder een decal lucht opgesloten zit, dan trekt de blanke lak tijdens het drogen deze decal kapot. Het is dus heel belangrijk om de decal goed strak op de ondergrond te krijgen. De gebruikte blanke lak van Tamiya (Pearl Clear) heeft als grappige neveneffect, dat deze glinstert in de zon.Zoals gezegd, de Mégane was in goed gebruikte staat, dus tijdens het opbouwen wilde ik de Renault weer zo compleet mogelijk op de weg krijgen. Het is wel een verzameling van diverse onderdelen geworden. De gele spiegels komen van een mislukt project met een Scalextric Porsche GT3R, op het lexan interieur is een coureur geplaatst uit de Scalextric F1 Tyrell uit 1975 en Gait ut Delden was zo aardig om me de achterspoiler te leveren. Nu ook deze spoiler in Bburago stijl is uitgevoerd en de Mégane volgens Speedtrack Kampen specificatie is opgebouwd, kan de Trophy competitie van start gaan.

8 opmerkingen:

  1. Schitterende wagen hoewel men hier de voorkeur geeft aan een mcdonalds look!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is een link te leggen tussen jouw voorkeur voor (fotografie van) eten en de slotracehobby dat die McDonalds Mégane zo bijzonder wordt gevonden ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeer mooie megané geworden, ik zelf vind de lijnen van deze auto's al mooier worden en denk er over om ze ook maar aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gelukt! Enne, hoe zit 't met de hardware? Van jou ben ik op z'n minst een Slot.it kitje gewend!:P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jammer dat ik nu over ben gestapt op bmw m3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Steffer: Misschien wel SlotcarHarry, het dreigt momenteel bij mij alle kanten op te gaan.
    @Gerard: Ik heb nog wel een Ninco BMW M3 Red Bull. Je merkt, ik ben van alle markten thuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo ik zit in een slotraceclub in diepenbeek (limburg) blue wonder werkt inderdaad niet op ninco's dus moet je het kapje opschuuren tot het voledig wit is dit duurt wel lang maar als je je kapje dan spuit is het gewicht lager

    BeantwoordenVerwijderen