zaterdag 24 mei 2008

Schoonheid van binnen en buiten

De coureur van de Kremer Porsche 935 K3 Jägermeister staat te popelen deze slotcar flink de sporen te geven. Dat kan ook niet anders met zo'n fraai gedetailleerde werkomgeving.Als de de Jägermeister van de Racer plint wordt losgeschroeft, komen twee vervaarlijk uitziende schroeven en een vreemd kunststof reepje tevoorschijn. De slotcar dient tijdens het transport - ongeacht alles - op de plek te blijven zitten, zullen die Italianen gedacht hebben. Erg charmant ziet het er niet uit, maar doeltreffend is het wel gebleken.Bij het plaatsen van de Porsche op een baanstuk, blijkt de carrosserie slechts een paar millimeter boven het wegdek te hangen. Dit geldt met name voor de voorspoiler. De Racer Kremer Porsche komt zo nog realistischer en imposanter over. De magneetkracht laat zich wel meteen flink gelden.Onderhuids is het Slot It wat de klok slaat. Dit wordt door Racer ook aangegeven op de verpakking, maar ik was toch erg benieuwd hoe dit in praktijk tussen deze slotracefabrikanten was opgelost. In de bodemplaat is plaats gemaakt voor een standaard SI motormount, met als sidewinder de oranje SI motor gemonteerd.De bekabeling wordt strak naar voren begeleid tot aan de sleper. In tegenstelling tot slotcars van Slot It, zijn op de vooras ook lichtmetalen velgen gemonteerd, die - als gebruikelijk - met imbusschroefjes zijn vastgezet. In theorie is de carrosserie op zes punten vast te schroeven aan het chassis, echter heeft Racer zich beperkt tot de twee punten achter de vooras en de twee aan de achterzijde.De vooras moet ik nog wel wat fine-tunen. De horizontale speling heb ik met MB-slot ringetjes proberen op te lossen, echter draaien de velgen nu licht tegen de carrosserie. De banden raken ook amper het wegdek, dus vraag ik me af of ik hier nog werk te verrichten heb of dat ik kan vertrouwen op de heren technici van Slot It, dat dit de juiste oplossing is voor goed weggedrag.De gedetailleerdheid van de Racer is ook aan de velgen goed te zien. De decals op de banden zijn echter geen lang leven beschoren als de Porsche daadwerkelijk rubber gaat leggen. Op de oranje Slot It motor is een 11-tands pinion gemonteerd en (als ik de data van Slot It mag geloven) een 36-tands kroonwiel op de achteras. John waarschuwde me, dat de assen ingekort diende te worden als gevolg van de sidewinder configuratie. Dit is echter af fabriek al netjes voorbereid.
De Racer Kremer Porsche is een redelijk zware slotcar. De Jägermeister voelt heel degelijk aan, terwijl ik juist een zeer fragiele slotcar had verwacht. Ook al die details zorgen uiteraard voor een hoger gewicht. De carrosserie komt op 44 gram en het totaalgewicht bedraagt 104 gram.Ik kan alvast verklappen, dat de eerste 80 ronden op Circuitpark Le Grenier zijn afgelegd met als resultaat een 7.715 als snelste rondetijd inclusief een daklanding, maar daarover later meer ...

5 opmerkingen:

  1. Raar dat de motoras al ingekort is, want het rode kroonwiel (19mm) verraadt een motormount voor large hubs, waarbij die motoras niet dient ingekort te worden, als je geen extra grote velgen steekt.

    Greetz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. absoluut een mooie auto, valt me op dat de bestuurder tenminste zijn handen aan het stuur heeft terwijl die van mij in de megané rustig zit te wachten op wat dan maar ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou zowat een hartaanval krijgen als je zo'n auto op 't dak laat belanden!:P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gordini: Met deze bedragen mag je uiteraard wat meer voorbereiding verwachten, dan van een 'standaard' slotcarleverancier. Wat bedoel je precies met 'large hubs'?
    @Arnaud: de coureur heeft inmiddels ook genoeg omhanden :-)
    @MJ: die crash kostte me twee jaar van mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig staat mijn vrouw over mijn schouder mee te kijken. Ik vertel haar wat deze actie van jou inhoud.
    Haar reactie? "Wat een ijskonijn!"
    Je moet inderdaad er wel "cool" voor zijn om dit te doen, maar het is tenslotte wel een slotcar.

    En WillemS denkt nu vast: "goed voor de handel"

    BeantwoordenVerwijderen