donderdag 28 juni 2007

Mag het een onsje lood meer zijn?

Ik vind het doorgaans zonde om een hagelnieuwe slotcar meteen helemaal uit elkaar te slopen en om te bouwen (op die Ninco's na dan). Toen deze gebruikte Red Bull - welke overigens één van de mooiste uit de gehele serie is - vorige week op marktplaats werd aangeboden, zag ik daarin dan ook meteen mijn kans om deze fraaie GT3R te modificeren naar eigen inzicht.
Daarnaast heeft HenkG me uitgedaagd om magneetloos de strijd aan te gaan op TwentTrack, sinds de verpletterende tijd die ik met de groene 'New Century' op zijn circuit reed ;-)

Deze Red Bull is nog van de allereerste generatie Scalextric GT3R Porsches en deze kapjes liggen vóór nog 0,1cm hoger op de bodemplaat dan de opvolgers die ook met twee schroefjes worden vastgezet. Dit is ook goed te merken in de wegligging vergeleken met de latere varianten, van de allereerste serie is deze namelijk om te huilen. Van een sloper heb ik een bodemplaat van zo'n latere generatie genomen en de 911 geheel nieuw opgebouwd. De motor is vervangen door de Scalextric SP 30K rpm versie en op de achteras zitten nu speciale Scalextric bandjes (Rear Tyres Le Mans) voor extra grip.Vervolgens is het centreerveertje voor de sleper verwijderd. Dit zorgt voor een wijdere spreiding van de sleper en maakt dat de slotcar gemakkelijker kan glijden door bochten, zonder meteen te de-slotten.Zoals op de foto te te zien is, heb ik de magneten verwijderd en op vier plaatsen op de bodemplaat is lood aangebracht. Het totale gewicht van de Porsche komt nu op ca. 95 gram. Het grootste deel zit net achter de vooras en tevens nog twee delen vlakbij de sleper. De Flying Lizard (ook een slotcar met alleen lood) had de laatste race te weinig grip op de achterwielen en hoewel spectaculaire schuivers, kon deze 911 zijn 'power' niet kwijt op de track. Ik heb derhalve toch nog iets lood in de ronde uitsparing geplaatst.

Nu eerst de motor nog goed in laten lopen op de testbank en daarna ben ik erg benieuwd of deze set-up goed genoeg is om de Red Bull echt vleugels te laten krijgen op TwentTrack!

2 opmerkingen:

  1. Hé Harry. Weet je wel zeker dat je dit zelf geschreven hebt en niet MJ?

    We gaan zeker een keer racen, maar eerste m'n tuin klaar (zie mijn blog om uit te vinden waarom).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Harry, goed bezig!:D Ik hoop dat die motor zijn vermogen een beetje fatsoenlijk aflevert, want 30k motoren zijn doorgaans heel bruut en leveren hun vermogen pas laat af. Maar met die siliconenslicks moet het wel lukken denk ik!:D

    Komen er ook nog Slot.it assen in?;)

    Binnenkort komt er ook weer een nieuwe feature op mijn blog te staan en om een tipje van de sluier op te lichten: carbon...

    Groetjes,

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen