donderdag 21 juni 2007

Hier worden wij vrolijk van (deel II)

Op marktplaats kon ik eind april voor een leuke prijs deze weinig gebruikte Joest Porsche van Fly op de kop tikken. Na het racen bij MTRC in Wormer ontdekte ik, dat ik met teveel 'hoge' slotcars reed (te hoog zwaartepunt). Deze winnaar van Le Mans in 1996 (volledige naam TWR Porsche WSC-95) leek me een goede kandidaat voor het betere laagvliegwerk en - behalve een goede schoonmaak- en smeerbeurt - bleek deze Fly zowaar een echte topper op TwentTrack!Degenen die al eens op TwentTrack gereden hebben, weten dat het een listig circuit is. Korte knijpers en lange rechte stukken wisselen elkaar in hoog tempo af, dus het goede ritme zoeken is erg belangrijk, net als de slotcar goed laten doorrollen in deze bochten. De wegligging van deze Fly is echt fantastisch (ja echt waar, van FLY), maar het is fenomenaal zoals de auto remt. Na een minuutje of vijf bleek dit de snelste rondetijd te zijn (zie tijd links baan 1):De magneetkracht was acceptabel volgens de critici, de Porsche komt uiteindelijk zo standaard uit de doos. Waarschuwingen kreeg ik al wel mee v.w.b. de tandwielen van Fly. Gezien het resultaat van vanavond zal ik die binnenkort maar eens vervangen door Slot-It onderdelen, deze Fly is het waard.

Uiteraard had ik ook de Porsches uit de 'Green-Body-Screw Series' meegenomen en was ik erg benieuwd naar de resultaten van mijn knutselwerk. De goudkleurige Collector Centre 2001 GT3R vertoonde goede trekkracht door de Britpopto motor en heeft een mooie constante wegligging. De achterbandjes waren echter de nieuwsten niet meer, dus die gaven na een kleine 25 ronden toch uiteindelijk de geest. De DeWALT verdient toch nog wat meer aandacht, grip was ver te zoeken, zowel in het bochtenwerk als bij de acceleratie. Werk aan de winkel dus!
Wat ik met deze groene 'New Century' heb uitgespookt, dat is een stukje terug te lezen. Het resultaat was echter verbluffend. Een waanzinnige acceleratie, zeer korte remweg en geweldig mooi rollend bochtenwerk, ik blijf me nog altijd uitdrukken in superlatieven. Ik had wel gehoopt op een verbetering van de standaard Porsche, maar dit overtrof toch alle verwachtingen. Ronde na ronde wist ik de tijd te verbeteren, weer een piep van de tijdmeting en de ronde was nog sneller afgelegd. Het uiteindelijke resultaat is te zien op deze foto (zie tijd links baan 1):
Een fantastische tijd en let wel, HenkG reed later op de avond met deze #66 nog een 5.4sec rondje. Die aanpassingen (Scalextric tuning materialen) zijn dus toch de moeite waard gebleken. Nu had HenkG nog een vreemd uitziend weegschaaltje ergens in de hoek van de zolder verborgen en die gaf 376gram aan en dat verklaarde veel werd mij lachend meegedeeld.Ikke nie weet, maar had wel veel raceplezier ;-) en blijf hier erg vrolijk van!

3 opmerkingen:

  1. Even voor de duidelijkheid: die 376 gram was de magneetkracht,niet het gewicht van de auto. Die trok gewoon een golf in de baan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, 376 gram? Pffff, die motor moet wel een torenhoog koppel hebben om dat ding van zijn plaats te trekken:P

    Die Fly-Porsche is toch een Sidewinder? Gooi d'r gewoon een Slot.it kit in! Magneetje eruit, P2's eronder en gaan met die bana..uhmmm.. PORSCHE!:D Dat moet een topwagen zijn op die manier, ik wil je wel helpen als je hulp denkt nodig te hebben;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heren,
    we moeten toch een middagje / avond bij Henk afspreken! Racen!

    Ik kom!

    BeantwoordenVerwijderen