dinsdag 12 juni 2007

Slot It Porsche 962C Le Mans 1986

'To go or to show, that's the question' met deze fraaie winnaar van Le Mans 1986. Op Ebay kon ik een tijdje geleden deze nieuwe Slot It voor een acceptabel bedrag uit de USA laten overkomen. De Porsche is netjes verpakt in een vergelijkbare verpakking als de (inmiddels zeer gezochte) Slot It New Man. Aan de binnenzijde van de deksel is een beknopt stukje historie te vinden over deze Le Mans overwinning uit 1986. De Porsche is goed beschermd tegen transportschade. Slot It heeft bij de 962 nog een extra setje achterbanden toegevoegd, dat is altijd mooi meegenomen. Het plastic kaartje met 'Limited Edition Number 4557/6000' had van mij niet per sé gehoeven. Gerard van Dongen schreef ook (inmiddels alweer een paar jaar geleden) op Racebaan.com over deze nutteloze kaartjes bij de Scalextric Sport uitvoeringen. Dat is eigenlijk het enige puntje van kritiek om het zo maar te noemen. Het is namelijk volop genieten als je deze Porsche 962 bekijkt. De lijnen zijn strak, de details zijn magnifiek en de sponsoring is ook erg mooi. Net als bij de set van drie 956 Slot It Rothmans Porsches, is het sigarettenmerk verborgen onder Racing. Deze laatste is te verwijderen, maar niet zonder risico, zoals ik al heb ondervonden met de Porsche 956 Rothmans #3. Om deze operatie succesvol te doen zijn, kan je op internet de nodige tips te vinden, maar het blijft listig. Ondanks dat ik erg voorzichtig te werk ben gegaan, heeft deze #3 toch kleine averij opgelopen op de neusvleugel.Het verschil tussen de 956 en 962 is goed zichtbaar als je ze naast elkaar zet. De 956 is bijna een volle achtervleugel langer en dit verschil uit zich ook in de wielbasis. Met de Rothmans #3 heb ik - naar zeer tevredenheid - al de nodige ronden afgelegd. Bij deze Porsche behoor je het gaspedaal als een echte Endurance te bedienen, geconcentreerd en vloeiend. Van de Rothmans #1 weet ik dat helaas (nog) niet. Ik heb gelezen dat de kortere wielbasis t.o.v. de 956 goed merkbaar is in positieve zin, maar dit heb ik niet uit eigen ervaring. Ik blijf namelijk met die vraag zitten:

'To go or to show, that's the question'

3 opmerkingen:

  1. Mooie aankoop. Zelf ben ik er voor om een raceauto te gebruiken waar hij voor is gemaakt: racen, maar als het nummer zoveel is van het zelfde model zou ik deze fijn in de kast zetten en een minder kostbare uitvoering gebruiken om Henk op Twentetrack op achterstand te zetten. En dat wil dus zeggen: wanneer Henk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastische auto! Als ik je een tip mag geven: maak er een sidewinder van! Geen ingrijpende verandering; je hebt alleen een sidewinderbracket nodig en een sidewinder kroonwiel en pinion.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn antwoord is dus 'TO GO!'

    Deze 962 is lichter dan zijn voorgangers en de 956. Schijnt ook beter te zijn dan de 956! Maar zeker niet beter dan die van mij!:P

    BeantwoordenVerwijderen