zaterdag 7 januari 2012

De radertjes draaien ...

Al geruime tijd is de NSR Porsche 997 GT3 RSR Liqui Moly ready-to-race. De Porsche heeft inmiddels op tal van circuits een paar rondjes kunnen draaien en overal kon hetzelfde euvel worden geconstateerd: de slotcar is te krachtig en in combinatie met de door NSR aangebrachte pinion en kroonwiel veel te aggressief.
Even een paar feiten over de standaard configuratie van de 997 Liqui Moly:
* Gewicht carrosserie 20 gram
* Totaalgewicht slotcar (incl. iets lood in de neus) 88 gram
* Magneetkracht motor gemeten op de Magnet Marshall 9 gram
* Motor NSR King Evo 21K in AW opstelling
* Pinion 14 tands
* Kroonwiel 31 tands
De verhouding van de tandwieloverbrenging is 2,214. Dit zou in theorie betekenen dat de slotcar een langzame acceleratie heeft en een hoge topsnelheid.(en weinig stopkracht). Het probleem bij de NSR 997 zit eigenlijk in twee dingen:
1. de NSR King Evo 21.400 rpm bij 12V is met 322 gr/cm koppel beresterk;
2. de NSR Supergrip zacht rubberen achterbanden hebben niet voor niets deze naam.
 
Het gevolg van bovengenoemde 'af-fabriek' configuratie is dat de Porsche tijdens het accelereren al klapperend met de achterkant probeert weg te komen. De banden willen zich vastgrijpen aan het asfalt, maar krijgen zoveel power te verwerken, dat de wielen met supergrip rubber toch doorslaan. Tot zover de inleiding waarom is gekozen voor een tandwielverhouding in een compleet ander uiterste.
Allereerst is een 12-tands pinion op de motor gemonteerd en vervolgens is het kroonwiel omgeruild voor de 34-tands exemplaar. De motor is uiteindelijk ook nog vastgezet met hotmelt. De redenatie is als volgt: de tandwielverhouding is in deze configuratie verhoogd naar 2,833. De acceleratie is verbeterd, omdat veel vermogen blijft zitten in het ronddraaien. De topsnelheid zal lager liggen maar de stopkracht is weer beter.
Uiteraard is deze theorie, na ruim een uur driftig sleutelen, beproefd op Circuitpark Le Grenier. De acceleratie is inderdaad enorm verbeterd, maar de grip is - zeker door de Supergrip banden - (te) heftig. Persoonlijk had ik liever een Shark 20K in het motormount gemonteerd, maar die optie is voor dit chassis (nog) niet voorhanden. Kortom: de aanpassingen hebben deels geholpen. Een stap in de goede richting is gezet, maar dit is nog niet de ideale configuratie.

8 opmerkingen:

  1. Harold,

    dat probleem met een te krachtige motor bij de NSR Porsche en NSR Corvette hebben we bij Speedtrack ook geconstateerd. De enige oplossing die echt soulaas biedt, is het monteren van een andere motor.
    Ervaringen met andere motoren:
    NSR King 25: minstens zo snel, maar geleidelijker vermogensafgifte, pittig op een clubbaan, waarschijnlijk te snel voor een thuisbaan.
    Ninco Crusher: zelfde verhaal.
    Slot-It Boxer-2 21,5K: iets lagere topsnelheid als de King 25, maar veel soepeler, zowel geschikt voor de clubbaan als op een thuisbaan, een heerlijke motor, maakt bijna dezelfde rondetijden als de King25 en de Crusher bij Speedtrack, mijn aanrader !
    vrijdag 20 januari, GT clubrace bij Speedtrack, dan komen diverse Corvettes in bovenstaande configuraties aan de start.

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een toevoeging: We hebben de Corvettes flink verzwaard, totale gewicht varieert van 101-108 gram, anders krijg je de de motorpower niet op de baan. Lood in het bracket voor de motor.
    Motormagneetkracht is 16-17 gram op MagnetMarshall.

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou de nieuwe BabyKing kunnen proberen, met 17000 toeren en 240 g.cm koppel allemaal net even wat gemoedelijker.
    Wél de vertanding op 12x34 houden zodat je kunt vergelijken (1 wijziging per keer, en dan weer testen).
    14 x 31 is natuurlijk belachelijk lang, als je dat nodig hebt om je motortje in toom te houden is er iets aan de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag net even de BabyKing in een Porsche gemonteerd.. Met een 12x34 nu maar even zien wat het opleverd. Het word de 24h wedstrijdwagen.... Als iemand met deze wagen nog ervaring heeft hoor ik het graag...

      Verwijderen
  4. Een andere motor is natuurlijk een goede optie en heb ik ook wel overwogen, maar het is eigenlijk van de gekke dat met een aankoopbedrag van 60 tot 70 euro bij een NSR nog eens 30 bijgelegd moet worden om de slotcar goed rijdend te krijgen. Van de NSR 917K ben ik erg gecharmeerd, mede door de Shark 20, maar bij de 997 laat NSR duidelijk een steek vallen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant verhaal. Ik probeer te doorgronden wat de tandwielverhoudingen precies inhouden. Met mijn boeren-verstand had ik én een groter kroonwiel en een grotere pignon gemonteerd. Zou je de overbrengingsverhouding nog eens kunnen uitleggen of staat dat al ergens op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @DJ-race: Ik zal vandaag of morgen een artikel specifiek over tandwielverhoudingen maken, een concept zat al bijna een jaar in de pijplijn. Eén verwarring veroorzakende zin heb ik zojuist wel uit dit artikel verwijderd. Het verhaal - vooral met deze te krachtige motor - klopt echter wel.

    BeantwoordenVerwijderen