zaterdag 11 juli 2009

Ninco Lotus Exige als kwalificatie slotcar

Van teamgenoot Ferry kreeg ik deze week het bericht dat tijdens de kwalificatie van de Ninco World Cup 2009 gereden gaat worden met de Ninco Lotus Exige. Dit staat nog niet vermeld op de officiële site, maar van de organisatie heb ik de primeur gekregen dit wereldkundig te mogen maken, waarvoor uiteraard mijn dank. Met deze Ninco zal flink getest moeten gaan worden, dus sinds vrijdag heb ik een vergelijkbare Lotus Exige slotcar in mijn slotracekoffer.Gezien mijn laatste ervaring met een hagelnieuwe Ninco, was ik erg benieuwd of de discutabele afwerking een uitzondering op de regel betrof. Over de carrosserie van de Lotus Exige niets dan lof, laat ik daar heel duidelijk over zijn. De kleurencombinatie geel met zwart oogt fris, sportief en samen met de heldere en scherpe decals komt de Lotus fraai en afgewerkt over. De achterspoiler lijkt me tegen een stootje te kunnen - mede doordat deze op licht meegaande steunen is geplaatst - maar dat gaat binnenkort ongetwijfeld nog proefondervindelijk worden vastgesteld.De gele spiegels zijn flexibel en dat is helemaal top! Door de mooie grote velgen zijn de remschijven te zien en de banden hebben duidelijke Yokohama prints op de banden. Last but not least is het interieur met twee rijders, de coureur rechts en lezende navigator links, erg gedetailleerd en netjes weergegeven. Ninco heeft op het gebied van de verfijning duidelijk een stap voorwaarts gemaakt.Tot zover dan de lofzang. Er is geen waterpas nodig om te zien dat de carrosserie scheef op het chassis staat - sterker nog - het rechterachterwiel loopt aan. Na het verwijderen van de achteras steken tevens twee Mickey Mouse oren uit het chassis ter hoogte van het linkerachterwiel. Nu heb ik niets tegen Walt Disney personages, maar in deze Lotus Exige hebben ze niets te zoeken.De schuine carrosserie wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de ontstoorder en de twee schoentjes op de NC-9 Sparker motor. Vooral de manier waarop die kabelschoentjes zijn omgebogen geeft te denken dat Ninco een (te) eenvoudige oplossing heeft gezocht voor het ruimtegebrek. De Lotus wordt tussen de voor- en achterwielen behoorlijk smal, dus een soldeerverbinding zoals bijvoorbeeld Scalextric dit toepast was toereikend geweest. Als ik de bepalingen van de Ninco Cup in handen heb, kan ik de noodzakelijke en reglementair toegestane aanpassingen gaan verrichten. De op de foto aanwezige magneet is uiteraard al wel uit de Ninco gesloopt.JeeWee had in mei al een stukje geschreven over de Ninco Lotus Exige. Deze gele Exige heeft nog geen asfalt gezien, dus is dat voor nu een mooie aanvulling op dit artikel. Net als bij de Ninco Porsche Gulf is de technische afbouw van deze Ninco Lotus Exige dus bedroevend en heeft de afdeling Kwaliteitsdienst, in tegenstelling tot de afdeling Carrosseriebouw, weinig oog voor details. Voor hetzelfde aankoopbedrag kan een hobbyist ook een Scalextric, Carrera Evolution of zelfs een Slot It aanschaffen en daar ligt de afwerking toch op een aanzienlijk hoger niveau.Ninco's hebben gelukkig wel weer het voordeel dat, als al deze onhebbelijkheden zijn verholpen, de slotcars met een beetje fine tuning tot erg fijne racewagens kunnen worden omgebouwd. Eén ding is zeker, om deze Ninco Lotus Exige slotcar een goede en vooral competitieve setup te kunnen geven, hebben we nog heel wat werk te verrichten.

6 opmerkingen:

  1. De wagen ziet er op de foto's inderdaad best mooi uit. Zelf ben ik wel benieuwd naar de Ford GT die door Ninco is aangekondigd. Lijkt me een fijne auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wel een auto die veel tune werk nodig heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zaterdag hoorde ik van Guus dat dit de auto zou zijn. Mooie auto voor dit evenement omdat hij zo uit de doos niet super goed is.
    Hier kan je dus het verschil maken!
    Succes, we zullen waarschijnlijk niet veel lezen maar hopen te zien wat je ervan gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet super goed is een understatement. Standaard was het zonder magneet de slechtst rijdende Ninco die ik heb. Met wat modificaties is hij op het niveau van een NSX te krijgen, alleen ben ik bang dat het binnen de regels voor de Ninco Cup moeilijk zal zijn om er een echt lekker rijdende auto van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ harold,
    die john probeerd jou te stangen,
    denk ik ..........

    BeantwoordenVerwijderen