zondag 19 juli 2009

Er is meer boven Groningen

Na het lezen van Arnaud's uitnodiging om op zijn Obergonring te mogen racen had ik geen bedenktijd nodig. Uiteraard is het hoge Noorden ook vanuit Twente een behoorlijk stuk rijden, maar het bleek zeker de moeite waard.Uit 10mm dik MDF heeft Arnaud deze fantastische 14,65 meter lange (beide sporen) High Speed Track gebouwd. Tevens zijn alle features als trafo's, DS-200 tijdregistratiesysteem en XLR-pluggen netjes en vaak verdekt ingebouwd. 'Vakmanschap is Meesterschap' schoot mij te binnen na het zien van de beugelkruk uit Grolle.Na het lange rechte stuk volgt een net niet volgas te nemen kuipbocht en toegejuicht vanaf de tribune vlieg je dan door de lichtbrug. Het moeilijkste punt volgt daarna, aangezien het vinden van het juiste rempunt enige kennis van de baan vereist. De carrousel begint namelijk al direct uit het zicht achter de witte kunststof boarding.Deze doordraaier wordt opgevolgd door een kort recht stuk met daarna een 180 graden bocht waarna de regelaar voor het lange rechte stuk weer vol ingeknepen kan worden. Dat ik niet alleen de mening ben toegedaan dat Arnaud een schitterende houten baan op zijn zolder heeft gebouwd bleek wel uit de animo om mee te reizen naar Winsum.Ook HenkG en Gait hadden de slotracekoffers al klaar staan om op Arnaud's Obergonring te mogen racen. Na de nodige en gezellige informatie uitwisseling over F1, DTM en slotracen jeukten natuurlijk onze handen om de HST te mogen beproeven.Al snel werd duidelijk dat Slot It P6 hèt rubber is voor deze baan. Uiteraard moesten snelle tijden worden gezet en daarvoor werd alles uit de kast (lees: slotracekoffer) gehaald. Soms ging het ook goed mis, maar die persoon is op eigen verzoek met het programma photoshop weer anoniem gemaakt.De Obergonring heeft iets verslavends. Door de combinatie snelle kuipbocht en listige carrousel wil je elke ronde opnieuw de strijd met de tijd aangaan. Ook de stints van vijf minuten om zoveel mogelijk ronden af te leggen waren bepaald geen straf. Met de Slot It Porsche 962c Rothmans #1 werden uiteindelijk 68 rondgangen genoteerd.HenkG heeft op zijn blog inmiddels ook een mooie impressie geplaatst, waarbij op het filmpje de snelheid goed wordt weergegeven. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus met gepaste trots kon ik aan het einde van de middag een nieuw baanrecord onder de magische vier seconden laten zien.Op dat moment maakte ik echter de cruciale 'fout' door de Slot It Porsche 962c Hydro - achteraf gezien de snelste slotcar van de dag - aan Gait uit te lenen. Binnen drie ronden wist hij met de Hydro een 3,858 op de klok te zetten. Ook Henk dook na deze krachtmeting met zijn snelle Slot It F40 onder die vier seconde. Het moge duidelijk zijn, Arnaud kan de komende tijd met nieuwe racedoelstellingen aan de slag.Trots mag Arnaud zeker zijn op dit zelfgebouwde huzarenstukje. Ik kan niet anders afsluiten dan dat ik heb genoten van deze slotrace ervaring en je nogmaals te danken voor jullie gastvrijheid. Weet me te vinden zou je op Circuitpark Le Grenier willen racen.

5 opmerkingen:

  1. leuk te horen dat jullie hebben genoten van mijn baan, en met die nieuwe tijden van jullie ga ik zekers aan de gang nu.
    Er is werk te doen voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De baan ziet er erg netjes en snel uit, leuk dat jullie hebben mogen genieten van de prachtige baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kan maar 1 ding zeggen SORRY

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Harold,

    leuk verslag, met verhelderende foto's, de laatste met de Gulf Porsches is wel heel fraai, met enerzijds de baan en anderzijds de compositie, NSR op 1 en Fly op 2, niet geheel toevallig ?

    Lijkt mij wel kicken om eens een keer op zo'n snelle baan te rijden, eens wat anders als de technische banen zoals Speedtrack en de Bunker.

    BeantwoordenVerwijderen