zaterdag 16 mei 2009

Kabelhaspels

Menigeen heeft wel eens langs de kant van de weg, in de buurt van een windmolenpark in aanbouw of op een vinex locatie een fraaie oranje kabelhaspel gezien. Sinds kort is zo'n mooi exemplaar ook op Circuitpark Le Grenier te bewonderen.Deze handgemaakte houten haspel met kabel stamt uit de jaren tachtig. Geladen op een wagon, samen met de drankjes voor de hotelgasten, maakte deze haspel haar rondjes over de gezellige lange bar. 'Hotel Centraal' bestaat inmiddels niet meer en de vorige eigenaar van deze oranje miniatuur - mijn collega die kortgeleden met pensioen ging - kon een goede nieuwe bestemming voor deze haspel zeer waarderen. Het zal duidelijk zijn dat ik met dit unieke object zeer in mijn sas ben, dus mijn dank was en is zeer groot.
De handling van zo'n zware haspel kan beter overgelaten worden aan professionals. Door de ronde houten flenzen en het gewicht van de kabel wil de zwaartekracht het wel eens winnen van de mankracht.Mijn oranje TKF exemplaar zal hoogstens met uiterste behoedzaamheid door de heftruckchauffeur verplaatst worden en dan hooguit naar een andere prominente plaats langs het circuit.

4 opmerkingen:

  1. Uniek accessoire en van het filmpje lig ik nog in een deuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap gevonden, zo'n kabelhaspel.
    Het filmpje? het mannetje achter de desk die verschiet (schrikt) nogal, biezonder grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp niet dat ik niet zo'n haspel op zolder heb liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu weet ik waar het woord stoethaspel vandaan komt.....

    BeantwoordenVerwijderen