woensdag 23 mei 2007

The Green-Body-Screw Series

Tijdens mijn oneindige prutwerk met de GT3R varianten, heb ik de 'Green-Body-Screw Series' opgericht. Het principe is eigenlijk simpel: kijk onder de slotcar en je weet door de groene schroefjes dat het een getunede versie is. Scalextric heeft inmiddels veel mogelijkheden geschapen om met een slotcar te prutten, dus die kans grijp ik dan ook aan.
Leuk om zo'n collectie 911 GT3R compleet te hebben, maar ik wil natuurlijk ook een beetje kunnen scheuren met die Porsches. De snelheden van de Duitse Autobahnen liggen nu ook weer onder vuur, dus wil ik nog sneller kunnen op schaal 1/32. De standaard Scalextric Porsches zijn voorzien van de sidewinder Mabuchi-S, 18,000 rpm. Een aantal lekker lopende varianten heb ik intact gelaten zoals de Freisinger en de NY Yankees, maar ook zijn een aantal onder handen genomen.
In de 'DeWALT' heb ik de oranje Sp motor 25K rpm ingebouwd, deze heeft inmiddels op de proefbank al een minuutje of 20 gedraaid. Die kan meteen aan de bak de eerste de beste keer op Twenttrack, maak je borst maar nat HenkG.
De groene 'New Century #66' heb ik voorzien van de gele Sp motor 20K rpm bekend van de Super-tuned startset met tevens op de achteras 'High grip silicon rubber compound tyres'. Opvallend vind ik dat deze banden breder zijn dan de standaard achterbandjes van Scalextric terwijl dit toch echt hetzelfde merk is. Ook deze motor is al voldoende ingedraaid, ik ben alleen erg benieuwd naar het rijgedrag.Op Ebay heb ik pasgeleden voor weinig een gebruikte 'Porsche Collector Centre 2001' op de kop getikt. Bij aankomst bleek de motor de geest te hebben gegeven en bij reclamatie kreeg ik netjes een hagelnieuwe Mabuchi toegestuurd (thanks Gary). Nu had ik in 2006 al eens ideeën om een GT3R te tunen. In de US zag ik indertijd op dezelfde veilingsite een auction voor een 24K rpm motor en heb die toen met Slot It gear over laten komen.Ook hier was iets soldeerwerk nodig en ondanks een paar brandblaren op de vingers, ziet het er weer strak uit onder de kap. De standaard achterbanden zijn flink opgeschuurd en zal ik binnenkort nog met lampenolie bewerken (tip van HenkG en MJ).

Nu nog de vraag: 'Waar zal ik die lichtblauwe Sp motor 30K rpm inbouwen?' Daar kom ik later op terug, net als de resultaten van het rijgedrag van al dit gehobby.

5 opmerkingen:

  1. Ik ben erg benieuwd hoe die wagens met Scalextric tuning spullen rijden. Ik lach me een kriek als ze even goed, of nog beter blijken te zijn dan de "echte" tuning merken.

    HenkG

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een beetje Amerikaans als ik dat zo bekijk. Tunen is niet het vervangen van de bandjes door siliconen exemplaren en de motor met een exemplaar die 30000000000000000 toeren levert.

    Het initiatief is leuk, het gaat een beetje de goede kant op, maar Scalextric's zijn er niet om mee te racen en te presteren, deze auto's zijn er om van te houden...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is al dat brute geweld nog in de baan te houden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. met green body screws rijden ze bij slipstream ook veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt raar, maar dit soort schroefjes maken een verschil van soms wel 2 tienden op onze baan! Scalextric zou alleen nog Lexaninterieurtjes moeten gaan maken, en diepere schoentjes voor wat extra baanvastheid...

    Dan moet er vast wel wat van te maken zijn!

    BeantwoordenVerwijderen