vrijdag 18 mei 2007

Fly Porsche 917 K 24 h. Le Mans 1970

Ik heb lang getwijfeld of ik deze Fly collectors item zou aanschaffen. Aan de ene kant staat me de marketing filosofie van Fly tegen, waarin continu limited editions tegen exorbitante bedragen vermarkt worden. Uiteindelijk heb ik op Ebay toch tegen een acceptabel bedrag (daar is overigens niet iedereen het mee eens) de Porsche 917K Steve McQueen #20 aangeschaft. Voor het rijden hoefde ik het niet te doen, ik heb al bijzondere ervaringen met de Porsche 917K Gesipa, de Watkins Glen en de Österreichring 1970. Uiteindelijke doorslag is mijn bewondering voor de 917K en de combinatie met mijn favoriete film "Le Mans" van Steve McQueen.

Hoewel het een 'tweedehandsje' is, zit de originele 'sleeve' nog om de doos. Een kleine reparatie van het karton bleek wel op zijn plaats, maar dat was ook het enige. De detaillering van de Porsche is fraai en de vormgeving heel mooi. Het lichtblauw komt me wat zacht over, zeker als ik de 917K met de Scalextric GT40 #6 vergelijk. Het is goed te zien dat de vorige eigenaar deze Porsche ook als museumstuk in huis had, de staat van de slotcar is tadeloos.

Het is puur op basis van emotie, dat de keuze is gemaakt om deze Porsche 917 K 24 h. Le Mans 1970 in mijn verzameling op te nemen. Nu deze #20 tussen de overige 'show' slotcars staat, is het wel duidelijk een aanwinst voor de collectie. Was er ook niet zo'n serie van drie Fly Gulf Porsches in de handel?

5 opmerkingen:

  1. Het is nu vast niet de bedoeling om zo snel mogelijk de verf van het dak te racen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie wagen zeg! Volgens mij heeft Fly de Gulf uitvoeringen wel vaker wat lichter blauw. Mijn Fly Ford Gt40 heeft ook een lichtere tint als de Scalextric. Geen idee trouwens welke het meest waarheids getrouw is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "puur op basis van emotie".

    Juist, ja, en daarom moet het dus ook, want we moeten ons verstand al genoeg gebruiken. Of om met Frank103 te spreken: dit is nu duidelijk een voorbeeld van "een noodzakelijke uitgave"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @frank103: weinig kans dat deze op z'n dak belandt.
    @firefighter: toch interessant te onderzoeken, het heeft dus puur met de slotrace fabrikanten te maken.
    @henkg: die 'noodzakelijke uitgaves' komen bij mij zo af en toe in series binnen, later daarover meer (vandaag Slot It 962).
    @steffer: wat is die Gulf 917 vreselijk mooi en goed om de blauwe kleur eens goed te bestuderen. Fly zit daar nog helemaal niet zo ver naast.

    BeantwoordenVerwijderen