Donderdagavond 5 mei werd de zesde ronde gehouden van de SRTT Mini-Z Porsche 962 Challenge. Deze race was extra speciaal, aangezien het de eerste keer zou zijn dat we op Ferry's NijRaceRing konden rijden.Sinds november vorig jaar rijden we in principe elke eerste donderdagavond van de maand een nieuwe Mini-Z race en het advies van Max is tusssentijds de moosgummi banden koel te bewaren. Nu konden de velgen met banden ook in een filmkokertje in de koelkast worden geplaatst, maar uit oogpunt van gemak zocht ik een plek voor de complete Porsche slotcar. Het moet niet gekker worden, zal menigeen nu wel denken ...De ruimte, waar Ferry zijn Carrera NijRaceRing asfalt heeft gelegd, is een voormalig woonhuisje, gesitueerd achter op het terrein met openslaande deuren naar een aansluitende achtertuin. Het klinkt zo idyllisch als het daadwerkelijk is.In de winter kan het misschien wel bibberen worden, maar dat is een issue voor later. Ferry heeft een mooie en zeer uitdagende baan gebouwd. Aan de achterzijde van het circuit zijn twee lange rechte stukken gecreëerd, welke elkaar kruisen middels een brug. Aan de zijkanten, goed bereikbaar voor Marshals, en vooral aan de voorkant is het technische deel van het circuit te vinden.Vooral die korte rechte stukken in combinatie met de zeer gevarieerde bochtenradius maken het technische deel zeer listig. Tevens is een goed verschil te constateren tussen de eerste en tweede baan qua gewaarwording in het rijden. Baan één is vloeiender te rijden dan baan twee en daardoor iets sneller. Toch krijgt de rijder in baan twee ook duidelijk de prikkel elke ronde de afstand van start tot finish nog efficienter af te willen leggen.Na het high-speed houten circuit van Max (Rob's Raceway) en de korte gedrongen kunststof Carrera baan van Gerard (Racetrack Delden) is deze NijRaceRing van Ferry een perfecte aanvulling door de afwijkende lengte, moeilijkheidsgraad en beleving ten opzichte van de andere circuits.Ondanks een paar kleine kinderziektes, was de race van de avond spannend en lagen de tijden heel dicht bij elkaar. Doordat de degene met de snelste ronde van de avond met een extra punt naar huis gaat, worden sommige stints met andere belangen afgelegd. Dit alles houdt de SRTT competitie erg spannend.Ronde zes van de SRTT competitie ontvouwde zich niet in het voordeel van Ferry, maar hij mag zeker trots zijn op zijn gebouwde NijRaceRing, waar ongetwijfeld nog menig avond de slotcars rond zullen gaan.
Uitslag van de avond:
Ferry:119 ronden - 1 punt
Harold: 132 ronden - 2 punten
Gerard: 133 ronden - 3 punten
Max: 139 ronden en snelste ronde van de avond - 5 punten.
Door de banden te koelen heb je dan niet dat het rubber steviger wordt en daardoor toch weer iets minder grip heb, of is de tip van max voor een ander doel bestemt?
BeantwoordenVerwijderenMaar het heeft wel een komisch effect, voor de race even je auto uit de koelkast halen.
Harold, je hebt het weer mooi verwoord.
BeantwoordenVerwijderenDe pechduivel achtervolgt mij nu al tot in mijn achtertuin. Je bent en blijft zo af en toe afhankelijk van de mechanica.
Jullie positieve reacties zorgen ervoor dat ik het project de NijRaceRing verder voort zal zetten.
@Arnaud: moosgummi droogt uit als het (te) warm wordt bewaard, op deze manier behouden de banden hun grip.
BeantwoordenVerwijderen@Ferry: Ik verheug me alweer op de volgende race op de NijRaceRing in juni!