zondag 6 september 2009

Vēnī, vīdī, vīcī

Max had zich ten doel gesteld om met vier Nederlanders bij Speedway Reken in Duitsland aan te treden en met de volle buit weer uit Duitsland terug te keren. Hieronder volgt het relaas van zaterdag 5 september.Bij aankomst in Reken wilde ik uiteraard als eerste een paar rondjes met de kleine gele Opel rondscheuren. In tegenstelling tot de SLP slotcars kon de C2 Kadett niet volgas door de kuipbocht, maar over het geheel genomen is het genieten tijdens het toeren over het fraaie gladde houten asfalt met de Coupé GT/E.Max had (als kartrekker en expert in dit 1/24 slotrace avontuur) behoorlijk wat voorwerk verricht om goed beslagen ten ijs te komen voor deze SLP-wedstrijd, waarbij ook Gait, tijdens zijn eerste optreden in Reken, een goed geprepareerde Jaguar tot zijn beschikking kreeg.Mijn Porsche 962KH Momo was ook raceklaar, waarbij de spiegels inmiddels zijn vervangen door flexibele varianten. Tijdens de eerste en enige training bij Max (zie daarvoor het verslag van HenkG) bleek één daklanding voldoende om de originelen van de slotcar te doen breken. Ondanks stampen, gassen en het licht uit de ogen rijden, bleef de Porsche structureel vier tienden langzamer dan mijn rode Jaguar.Wolfgang kreeg in de gaten dat iets gaande was in het Nederlandse kamp, dus werd hij extra kritisch tijdens de Technische Keuring. De één na de andere Jaguar uit ons team overleefde de scherpe blikken van Wolfgang niet. Als het niet lag aan overschrijding van de maximale breedte van de achterwielen, dan was hij wel van mening dat, gesterkt door de voelermaat, de bodemspeling onvoldoende was. In de laatste minuten bleek dit (wederom) nog even last-minut sleutelwerk voor Max.Ondanks nog kleine wijzigingen, zoals het verwijderen van drie gram lood waardoor de Porsche toch nog een tiende sneller werd, kon de Momo niet met de top van het deelnemersveld meekomen. Ook de drietal crashes met de paarse Jaguar van Gait deed de rechter voorkant van de carrosserie geen goed, zodat de 962KH eerst bij de plaatwerker langs mag, voordat deze opnieuw de baan op kan.Mijn inzet tijdens de SLP Sprint werd dus toch weer de 'oude en vertrouwde' rode Jaguar. Tijdens de race had ik nogal wat te stellen met de Jägermeister Jaguar von der Marco en dit leverde leuke en spannende gevechten op. Het was uiteindelijk een verademing om van de moeilijke baan 6 naar de snelle baan 4 te mogen verhuizen, waardoor ik Marco de genadeslag kon geven en hem twee ronden aan zijn broek gaf. In de allerlaatste stint was ik daardoor in staat de Sprintwedstrijd relatief ontspannen uit te rijden, zodat ik met nog altijd bijna een ronde voorsprong als tweede in de SLP sprint wist te finishen.In het begin van de hoofdrace, de SLP Langstrecke, kreeg ik het aan de stok met Christian en zijn snelle wit/groene Castrol Jaguar. Na twee stints had ik nog altijd slechts drie meter voorsprong, totdat hij me tijdens zijn crash in de derde stint meenam naar de boarding. Door de volgorde van inzetten kreeg hij de gelegenheid een paar meter op me uit te lopen. Door me even heel kwaad te maken en op vol risico te rijden, kon ik mijn Jaguar toch weer naast die van hem krijgen.Helaas voor Christian reden we op dat moment de hairpin voor het rechte eind in en dat is bij schaal 1/24 nooit aan te raden. De Castrol kreeg een duw van mijn rode Jaguar en belandde hard buiten de baan. Kort daarna kreeg hij problemen met aanlopende onderdelen en ondanks het regelmatig terugkeren in de pitstraat inclusief herhaaldelijke reparaties, was hij niet langer een tegenstander van betekenis.Ferry had alle reden om te lachen. Zijn vlak-voor-de-race in elkaar gesleutelde Jaguar lag als een huis op de baan en door consistent in het slot te blijven, reed Ferry een toprace. Tijdens de wedstrijd van zestig echte raceminuten werd het nog behoorlijk spannend om de tweede plaats. Het uiteindelijke verschil tussen plaats twee en drie bleek iets meer dan één ronde op een totaal van 558 afgelegd door Ferry. Hij finishte daarmee als tweede, chapeau! Ondergetekende wist zich met 557 als derde te plaatsen, gevolgd door Gait die als Rookie een hele knappe prestatie wist neer te zetten door 555 maal de Speedway rond te gaan. En Max? Max rijdt nu eenmaal op eenzame hoogte en schreef 584 ronden op zijn naam.De einduitslag van de SLP Langstrecke - hierboven weergegeven - zegt voldoende. Een keiharde top vier voor Nederland! Tijdens de inmiddels nachtelijke terugrit zal Max ongetwijfeld even hebben moeten denken aan de legendarische latijnse uitspraak van Julius Ceasar: Veni, vidi, vici.

9 opmerkingen:

  1. Gait op de 4e plaats, knap, maar toch ook minder dan wat we van hem gewend zijn!

    Allemaal gefeliciteerd met de goede prestaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd allemaal! Leuk om eens iets uit de 1:24 wereld te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed aanstekelig verslag. Als ik dit zo lees lijkt het mij ook wel eens leuk. Gefeliciteerd met de behaalde resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1/24 is wel wennen in het begin maar de volgendekeer ga ik voor plaats 2 gezien de aantal uitvliegers in het begin moet dat wel haalbaar zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed gedaan jongens. Nou nog de Ninco Cup!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Max went for the max and got it!

    Kan "Oranje" nog wat van leren.

    BeantwoordenVerwijderen