donderdag 3 september 2009

Te sterke Lotus voor de Ninco Cup

Deze badge is onmiskenbaar van een Lotus, dus het hart van de gemiddelde autoliefhebber zal nu al harder gaan kloppen.Wat is dat? De witte Lotus wordt met een stekker aan het vaste net gekoppeld, daar waar eigenlijk een brandstofslag zou moeten zitten.En onder de motorkap zien zaken er ook buitengewoon anders uit dan van een sportwagen van dit kaliber verwacht mag worden. Waar is dat 192 PK sterke Toyota motorblok gebleven?Dit is geen gewone Lotus, het is de Lotus Elise ECE, die ik samen met een aantal collega's - dankzij de sponsor op de auto - een middagje mocht bewonderen. Het is een plaatje van een sportwagen met fantastische aluminium velgen en dat targadak misstaat de Elise zeer zeker ook niet.De aanwezige krachtbron moet overigens niet onderschat worden. Door het vermogen van 150kW in combinatie met het lichte gewicht van de auto, snelt de Lotus in 4,7 seconden naar 100 km/h en ligt de top op 215 km/h.De actieradius ligt op 325 km en dat is toch een minpunt, m.a.w. dat wordt vaak aan de kabel. Het verbruik van minder dan 4 eurocent per km is dan wel weer een interessant gegeven.Het was erg bijzonder deze Lotus Elise ECE van dichtbij mee te mogen maken en het is veel milieuvriendelijker en zo, maar toch mis ik bij het wegrijden van zo'n Lotus sportwagen het brullen van de uitlaat en de geur van onverbrande benzine.

4 opmerkingen:

  1. Dit blijft milieuvriendelijk zolang er maar enkele van rondrijden. Hoeveel liters brandstof wordt er nu verbruikt door "de automobiel" per dag? Als we die allemaal vervangen door elektrisch rijden, hebben de elek-producenten een probleem. Niet alleen om aan de vraag te kunnen voldoen, maar hoe wekken we die stroom op? Steenkoolcentrales? Gascentrales? en wat is de CO2 uitstoot hiervan? Kernenergei willen we niet. Dit verlegt het probleem alleen maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie wagen hoor.

    Maar zo'n elektrisch ding is en blijft natuurlijk gewoon een Muesli Mobiel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de productie van de accu's zijn volgens bepaalde bronnen vervuilender dan een benzinemotor ooit zal zijn. En dan heeft Gordini ook gelijk: stroom uit kolencentrales met energieverlies in die kolencentrale, in de leidingen, het is allemaal volksverlakkerij! In de politiek gaat het vaak niet om logisch nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is niet zo mooi als een Cortina, maar kan er nog mee door.
    Heb je er ook in kunnen rijden ?

    BeantwoordenVerwijderen