donderdag 19 juni 2014

Holy Ground

Dit lijkt enigszins een off-topic onderwerp. Toch is de 24hr du Mans race op Circuit de la Sarthe een enorme inspiratiebron in slotraceland. Een kort (foto)verslag op mijn blog van het bezoek aldaar valt dus te rechtvaardigen.
Uw fotograaf met uiteraard Porsche cap en originele Gulf/Le Mans Polo tijdens de wedstrijd.
De huisvesting tijdens deze dagen was een kasteelcamping circa 27 km van het circuit.
Petrol Heads waren in overvloed te vinden, vooral uit de UK die het tentje nog net in hun moderne of klassieke sportwagen hadden weten te prutsen.
Het ontvangst comité met buffet en band, aangeboden door de camping, werd door de gasten zeer gewaardeerd.
Tijdens het buffet kon genoten worden van rochelende uitlaten van een enkele Aston Martin, Lotus Esprit, AC Cobra, Nissan Skyline, AMG Mercedes V8 en Porsche 911 in diverse bouwjaren.
Maar hier ging het uiteindelijk om: de gebouwen, de entourage en vooral het asfalt van het circuit met de race der races: Circuit de la Sarthe.
"De Klok"
"Het Reuzenrad"
"Het Heilige Asfalt"
"De Dunlop brug" ...
... Seen it, Done it, Been there ...
De pitstraat was op de vrijdag opengesteld voor publiek en meer fans bleken geïnteresseerd te zijn in het reilen en zeilen van de teams en alles wat daar nog meer afspeelde.
Porsche uit de GTE Pro-klasse van o.a. Jeroen Bleekemolen
"De Pitbabes"
"Porsche 908 Steve McQeen"
Warming up lap met op dat moment nog de Nissan, die in de race binnen een half uur langs de kant stond.
Winnaar in de GTE Am-klasse, de Aston Martin Racing #95
... het blijft mooi, babyblauw Gulf in combinatie met oranje ...
Winnaar van de 2014 editie: de Audi R18 E-Tron Quattro 

... mooie plaatjes achter de Dunlop brug ...
... GTE treintje ... 
 
Porsche 919 Hybrid nr 20, met nog twee uur voor de race even aan kop, helaas bleek een kapotte aandrijflijn het einde te betekenen ...
Porsche 919 Hybrid nr 14, einde door kapotte versnellingsbak.
Porsche nr 76 uit de GTE AM-klasse en de Dempsey Racing Porsche nr 77 ook uit de GTE AM klasse.
Ik hoorde anderhalf jaar geleden bij Slipstream al enthousiasmerende verhalen over hun jaarlijkse uitje naar de 24hrs du Mans.

Het spektakel, het circus, de sfeer; het overtrof echter alle verwachtingen in positieve zin. Nu maar afwachten welke modellen volgend jaar op het 1/32 thuiscircuit los kunnen gaan.

zaterdag 15 februari 2014

Back to Basic

Afgelopen zondag, de 9e februari, werd voor alweer de zevende maal de SLN Cup verreden.
Na een aantal jaren op de mooie baan bij Slipstream te hebben gereden, vond editie 2014 weer plaats bij Model Racing World van de familie JP Brouwer in Tilburg.
Tijdens de editie 2008 en 2009 werd nog gereden op de 42 meter grote zesbaans Carrerabaan, dit jaar mochten we genieten van een zessporige Scalextric baan. De grootste uitdaging lag bij de baanmeetapparatuur. De DS-rondeteller zorgde samen met de handmatig bediende stopwatch èn een creatief gecreëerd last-minut excel bestand voor af en toe wat organisatorische hoofdbrekens.
Door de ervaren Slipstreamers werd dit echter perfect opgelost en kon rond tien uur de eerste heat van start. Zoals bij elke SLN Cup editie geldt de Olympische gedachte “meedoen is belangrijker dan winnen”.
Het blijft een goed concept. Elke baan heeft een vaste slotcar en een vaste regelaar. Alleen de rijders wisselen, dus iedereen heeft dezelfde fijne auto in dezelfde baan en dezelfde drakenauto – sorry, dezelfde uitdagende auto - in dezelfde baan.
Vooral bij de eerste ritten vlogen de auto onderdelen de marshalls om de oren. Alleen de megaspoiler van de Chapparal was reeds gedemonteerd, maar dat was ook de enige preparatie cq. tuning. Voor de rest kwamen alle slotcars rechtstreeks uit de doos.
Het was ook niet zo vreemd dat in de pauze, na achttien ritten van drie minuten, meerdere auto’s smeekten om wat aandacht. Na de deskundige blik en noodzakelijke actie van Rob, draaiden de zes Scalextric muscle cars voor de tweede helft weer als een zonnetje.
Al met al was het - ook voor de zevende maal - een zeer geslaagde SLN Cuprace. Aan de SLN cuprace slotcar 2014, waarvan ik nummer 6 van 28 heb mogen ontvangen (zie ook eerste foto), zal zeer binnenkort aandacht besteed worden. Dank aan de inzet van de Slipstreamers om de wedstrijd goed op gang te krijgen en op stoom te houden, Thera, Michel en Michel (Finger2), bedankt als SLN organisatie dat jullie dit wederom mogelijk hebben gemaakt.

maandag 10 februari 2014

Stilte voor de storm ?

Inderdaad, het is enigszins rustig op dit blog. De aandacht moet helaas worden verdeeld. Toch gebeurt achter de schermen nog wel iets op slotracegebied. Wat doet bijvoorbeeld deze Mustang op dit blog ? Wordt een nieuwe verzameling aangelegd ? Gaat de blognaam binnenkort gewijzigd worden in AmericanoHarry ?
Een tipje van de sluier: namens mijn zoon, dank je Thera en Michel, muchos graçias ! De handjes gingen bij de kleine man op elkaar na het zien van deze fraaie Scalextric Ford Mustang Trans-Am Boss 302.

zondag 25 augustus 2013

Kadett C Coupé virus

Het was al langer duidelijk, dat een paar geleden - naast het slotracevirus - het Kadett C Coupé virus kwam opzetten. De laatste jaren heb ik in binnen- en buitenland al de nodige onderdelen bij elkaar gesprokkeld.
Geruime tijd geleden had ik dit specifieke weekend gepland om de Coupé na achttien jaar weer uit de stalling te halen. Het had ook wel iets bijzonders, omdat ik van 1988 tot 1995 met haar heb rondgereden en geracet, veel herinneringen dus.
Mijn PorscheHarry blog heeft slotracen als hoofdonderwerp en dat wil ik ook zo houden. Voor de geïnteresseerden die het restauratie project willen volgen, heb ik een ander platform gekozen. De komende twee jaar (zo lang verwacht ik dat het gaat duren), zullen de ontwikkelingen met veel foto's te volgen zijn op het Opel Forum onder deze link. Deze is tevens aan de rechterkant van dit blog te vinden.
De Coupé is inmiddels op het restauratie adres, het project is gestart !

zondag 7 juli 2013

Zomerspelen

Als het slotracevirus begint op te spelen, een belofte is in te lossen richting zoonlief de racebaan van zolder te halen en het is héél zonnig weer, dan is het handig 'out-of-the-box' te denken.
De prik wordt met een verlengsnoer van binnen weggehaald, de Scalextric Sport Top Gear baan wordt op het gras uitgelegd en ..................... Racen maar !
Uiteraard ben ik wel kritisch welke slotcars op de baan worden gezet en foei, wat worden die motoren heet, maar veel schade kan je op deze manier niet rijden. Deze levende scenery beschermd het lakwerk wel, het is hooguit wat minder i.v.m de hooikoorts .....

woensdag 22 mei 2013

Vroege Vogel

Het is alweer een tijdje geleden, 14 november 2011 om precies te zijn, dat ik voor het laatst deelnam aan een Classic Cup. Vorige maand begon het toch weer te kriebelen en na bestudering van de Classic Cup Agenda 2013, besloot ik me alvast in te schrijven voor de Classic Cup bij SRC De Bunker te Drachten. Ik noem het 'alvast', aangezien deze bewuste CC in de planning staat voor 27 oktober 2013.
Het 'PorscheHarry Classic Cup Team' bestaat inmiddels uit twee NSR en twee Fly Porsches 917K en een Fly Porsche 911 RSR Martini (en een lopend cq. slepend project Opel Manta A TE 2800). Via FerryFazzt kreeg ik een geweldige mogelijkheid om de fraaie Fly C51 Porsche 917K Martini #22 over te nemen, waarvoor nogmaals mijn dank.
Deze winnaar van LeMans 1971 met als coureurs Dr. Helmut Marko en Gijs van Lennep zal met originele Fly onderdelen geen hoge ogen gooien tijdens een Classic Cup. Derhalve zal de slotcar compleet worden gestript en opnieuw opgebouwd met als voorbeeld de Fly Porsche 917K Gulf #2, waarmee ik toch best aardige resultaten heb weten te behalen. Het bouwproces zal uitgebreid aan bod komen, ik heb nog even ...

donderdag 16 mei 2013

A&R Miniatures

Een tijdje geleden zag ik op MP een advertentie van een schaal 1/43 Schuco modelauto Opel Vectra C1 GTS. Op dat moment onstond het idee om modelauto's te verzamelen van typen (voor mij van slechts één merk), die ik zelf ooit in mijn bezit heb gehad. Gelukkig is dit aantal op één hand te tellen, ondanks dat de teller begon op 2 december 1988.
Wederom via MP, kwam ik bij A&R Miniatures terecht. Annemarieke en Richard (A&R) zijn eigenaar van deze webwinkel voor poppenhuisminiaturen, modelauto's, modelbouw, quilt stoffen, quilt materialen en hobbyartikelen. Een link naar deze winkel is te vinden aan de rechterzijde van mijn blog bij de Internationale internet shops. Bij hen kon ik beslag leggen op een fraaie Kadett C Coupé GT/E en een Ascona C Hatchback, beide uiteraard ook schaal 1/43.
Dit lijkt in eerste instantie een nogal off-topic onderwerp op mijn blog, zeker qua slotracen, maar toch is dit niet helemaal het geval. De creatievelingen onder ons, altijd bezig met verbeteringen van de scenery op het circuit op zolder of in het souterrain, kunnen bij deze weer een adres toevoegen aan hun internet hobbyfavorieten.
 Opel Vectra C1 GTS - Schuco
 Opel Kadett C2 GT/E - Minichamps
Opel Ascona C3 CD - Corgi Vanguards
Heb ik hiermee al mijn voertuigen verzameld? Uiteraard niet, maar dat is het fijne van verzamelen, daar ben je nooit helemaal mee klaar.

maandag 22 april 2013

SLN Clubauto 2013: Caterham 7

Het was al wel een tijdje bekend en ik had de slotcar al een paar weken in huis, maar desondanks blijft het de moeite waard om op mijn blog deze slotcar onder de aandacht te brengen:
De SLN Clubauto 2013: Caterham 7
Net als de 2012 SLN Clubauto, heeft ook deze oranje Caterham 7 een Scalextric artikelnummer. Dit maakt de slotcar des te waardevoller voor de verzamelaar, maar goed, de SLN is natuurlijk van origine een slotcar verzamelaarsclub. Nu ben ik geen echte fanatieke 'collector', dus heb ik nummer 120 van de 150 exemplaren gekregen, maar de echte die-hards bestellen altijd hetzelfde nummer van uitgave.
Van deze oranje Caterham 7 met SLN-logo, zijn dus slechts 150 exemplaren geproduceerd. In totaal bestaan zes gelimiteerde kleurvarianten, met van elke club een eigen logo op de neus. Op de SLN-site zijn alle zes liveries te bewonderen.
Uiteraard is de SLN Clubauto 2013 toegevoegd in het speciaal daarvoor aangelegde fotoalbum Collectie SLN Scalextric slotcars. Met dertien SLN slotcars, begint het toch al weer een hele verzameling te worden.
Om toch nog even terug te komen op de slotcar zelf, de Caterham 7 is voorzien van veel mooie details, waaronder een compleet dashboard voor de coureur. Michel van Lieshout vroeg zich (terecht) af, waarom het zwarte aanhangsel (nog) achter op de Scalextric Caterham 7 zat. Na wat speurwerk op internet, bleek het wel het normale rek te zijn voor het reservewiel. In real life is dit rek echter gevuld met het vijfde wiel of is het rek verwijderd. Had Scalextric dan niet beter één van deze twee keuzes kunnen maken ?