dinsdag 29 november 2011

Titel geprolongeerd !

Ook zondag de 27e november liep de wekker om vijf uur af. Toch een kwartier later dan twee weken geleden, dus het voelde bijna als uitslapen. Rond half acht stond ik bij JW voor de deur om met hem verder naar Scheveningen te kunnen carpoolen.Al met al waren we rond negen uur over, en nadat we de - volgens de instructies - blauwe deur onder nummer zes hadden gevonden, ging een beker koffie (geen Haags bakkie) er wel in. Direct achter die deur bevond zich het circuit van Slotraceclub Scheveningen.De ruimte is voor het zessporige asfalt goed benut. Via de rechterkant wordt de bar en het zitje bereikt en via de linkerkant kom je bij de deurpost met trap. Deze, enigszins krap bemeten trap, is met mooie kerstverlichting goed gemarkeerd, hetgeen - vooral voor mijn twee meter lengte - geen overbodige luxe was. In de sfeervolle zwartgeverfde pokerkelder waren tafels geplaatst om te kunnen sleutelen.Onder toeziend oog van een vrouwelijke Stig, werd door de achtentwintig deelnemers vanaf het eerste moment stevig getraind. De baan was op geen enkel spoor echt moeilijk te noemen, maar het vinden van het ritme was wel belangrijk. Op het hoge Noorden na, waren de deelnemers van deze Slot It GroupC-32 finale 2011 Nederland-België uit alle windstreken afgereisd.De keuring werd verzorgd door Rob, die terecht kritisch menig slotcar even terug stuurde voor een grote of kleine aanpassing. Het ging uiteindelijk om De finale van de Slot It GroupC-32. Het door de organisatie uitgereikte schoeisel SI F22 20x10, zorgde bij mijn 956KH Liqui Moly voor een kleine aanpassing aan de achterwielen.Nog voor twaalf uur waren alle achtentwintig Slot It's goedgekeurd en gaf Roel het groene licht voor de start van de eerste race. Ik mocht meteen aan de bak en hoewel te veel uitvliegers, kon ik tevreden terugkijken op het resultaat van met name de middelste sporen. Met in totaal 114,92 rondes eindigde ik als achtste overall, net anderhalve ronde meer dan JW. Een déjà vu van Leeuwarden zou echter volgen.Van de twee races zou het beste resultaat tellen. In die tweede race ging het er al een stuk steviger aan toe. De aan elkaar gewaagde rijders werden in dezelfde heat gekoppeld. Tevens was de grip op de baan een stuk beter geworden. Menig toprijder, als Kevin en Sebastiaan, had in het begin problemen met zijn slotcar, maar wist zich geweldig terug te vechten. André had zijn Warsteiner Porsche weer goed op de rails, maar ook Rob reed geweldige tijden met zijn Marlboro Porsche.JW was bij de tweede race een groep eerder ingedeeld, zodat een rechtstreeks duel à la Leeuwarden helaas niet mogelijk was. De tijden waren echter heel scherp en constant. De witte fabrieks Porsche met korte kont voelde zich duidelijk thuis op het Scheveninger circuit. Minder uitvliegers en constante snelle tijden zorgde voor bijna 116 ronden.Een verbetering van mijn eerste race werd dus sowieso mijn doel. De heat waarin ik deelneem staat klaar, het licht gaat op groen en ik maak De beginnersfout bij uitstek: als eerste weg en crashen in de eerste bocht! Het ritme van de baan en het vertrouwen ben ik even kwijt, zodat de snelheid plaats maakt voor (te) voorzichtig rijgedrag.De rest van het veld is dan allang weg, maar met rijders in deze heat als Stephan, André, John, Steven en Jan maakte ik me toch geen illusie te kunnen concurreren. Doordat ik in sommige delen de concentratie weet te hervinden, kom ik nog uit op 115,19. Voor een uitgebreid verslag van deze dag in meerdere delen verwijs ik overigens graag naar het blog van JW.Na de twee races volgt de echte grote finale van de GroupC-32. De zes cracks van dit seizoen zijn Rob en Sebastiaan van Altena, Stephan Swaab, Paul vd Hurk, Kevin Vonk en Mario Glas. De strijd die in deze race losbarst is ongekend heftig en spannend.Op tienden, nee sterker, op honderdsten bevecht men elkaar op het asfalt. De finalisten rijden zo hard, dat de flitser spontaan afgaat (sorry Rob). Hoewel de officiële uitslag op de site GroupC-32 is te vinden, kan al wel verklapt worden dat Kevin met zijn Jaguar de grote winnaar is geworden. Tweede is Paul vd Hurk met vlak achter zich Sebastiaan van Altena.Het aantal thuisrijders in deze finale lag gelukkig hoger dan vorig jaar. Toch mocht ik ook ditmaal de grote beker voor 'Beste thuisrijder 2011' mee naar huis nemen. De Slot It Porsche 956KH Liqui Moly zal worden opgelapt en voortaan dienen als back-up auto. Een andere (waarschijnlijk rode) Kurz Heck zal binnenkort het levenslicht zien. Zonder iemand te kort te willen doen wil ik van de organisatie Roel, Rob en Emil danken voor hun inzet dit jaar. Deze laagdrempelige competitie blijft een aanrader voor iedereen (ook thuisrijders), dus houd de agenda van 2012 weer goed in de gaten !

4 opmerkingen:

  1. Erg leuk verslag, Harold, met weer fraaie foto's, je houdt de blog lat weer hoog !

    De uitslag staat inmiddels op de GroupC-32 site.

    Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ho Harold weer een mooi verslag'alsof je er zelf bij bent geweest.Het was weer een leuke dag en we gaan ons gewoon weer proberen te kwalificeren voor 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslag Harold en gefeliciteerd met de eerste plaats van de thuisrijders!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd en leuk verslag, was volgens mij ook een zeer geslaagd evenement!!!

    EvE

    BeantwoordenVerwijderen