dinsdag 30 augustus 2011

NSR Ford Mk II GT40 #6

Een enigszins vreemde eend in de bijt in mijn collectie slotcars is de Ford GT40 MK I en MK II. Van deze uitvoeringen zijn zeker een dozijn - overigens allen van het merk Scalextric - aanwezig, waarvan ongeveer de helft actief rijdend. Opvallende nieuwkomer is de NSR Ford Mk II GT40 "24h Le Mans 1966".Zowel het slotracemerk NSR als Slot It brengen dit jaar de ene na de andere variant op de markt. Voor mij is de keuze gevallen op NSR. Hoewel ik voor beide opties open stond, werd doorslaggevend dat deze donkerblauwe #6 tot nu toe niet eerder op de markt was gebracht, noch door NSR, Slot It, Fly noch Scalextric.
Tenminste, dat dacht ik! Niets is echter minder waar. De twee laatstgenoemden kennen de 1966 versie #6, maar dan met gele vlakken op de neus bij de koplampen en gele stippen aan beide zijkanten. De Slot It #6 gaat negen september ook in het blauw/geel live.De strijd tussen NSR en Slot It voelt als een déjà vu. In het begin van dit millenium streden Fly en Scalextric een vergelijkbare strijd om de gunst van de klant met ook een Ford GT40 slotcar.De doosjes van NSR zijn bijna altijd slecht te openen. De twee kunststof delen klemmen enorm. Met een lange briefopener is de bovenste doorzichtige kap gecontroleerd van het zwarte deel te wrikken. Het bekende NSR certificaat, dat het ook ditmaal gaat om een handgemaakt model (dus eventueel foutjes kan bevatten), is onder de achterbanden gestoken.Na de rode, zwarte en gele Ford Mk II GT40 is deze blauwe #6 de vierde livery van NSR. Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de donkerblauwe uitvoering voorzien van heldere dikke witte racestrepen. De rode NSR GT40 is nog uitgebracht zonder de koplampen aan de onderzijde. Op het Internationale Slotraceforum leverde dit zoveel kritiek op, dat NSR de op dat moment geproduceerde zwarte GT40 carrosserieën allemaal heeft vernietigd en nieuwe kappen heeft uitgebracht mèt de bewuste onderste lampen.Het proeft een beetje als het verhaal met de Porsche 917K Daytona zonder raampje aan de bovenzijde. Deze werden na hevige kritiek ook allemaal aangepast. Ik blijf het positief vinden dat een fabrikant een luisterend oor heeft voor haar klanten. Kanttekening moet wel worden gemaakt, dat de kritiek dan wel terecht moet zijn. Soms wordt wel eens vergeten, dat het gaat om slotcars welke bedoeld zijn om mee te racen.De inserts onder de GT40 zijn zeker indrukwekkend te noemen en steken zowel voor als achter buiten de aluminium velgen. Van bovenaf zijn de spruitstukken van het imposante V8 Ford motorblok goed te zien. De ruitenwisser zit, net als bijvoorbeeld bij de Porsche 917K en 997, geïntegreerd in de voorruit. Dit is op zich wel handig, aangezien dit onderdeel dan ook niet kan worden verloren tijdens het racen.Het NSR Ford GT40 chassis wordt vastgezet met drie schroefjes (twee lange achter en één korte voor) en komt qua techniek voor de rest overeen met de Porsche 917K. Het voor sommige tijdwaarnemingen slecht te traceren witte schoentje is ook hier present. NSR schroeft vier aluminium velgen op de assen met zoals gezegd, mooie inserts.De #6 wordt als sidewinder aangedreven door de (mijn favoriete motor) Shark 20 en de bekabeling is soepel en dun. De ronde magneet kan op drie posities worden geplaatst, maar waarschijnlijk zullen de meeste exemplaren in de slotracekoffer verdwijnen.De Scalextric Ford GT40 Mk I en Mk II behoren van de non-Porsches tot mijn favoriete slotcars. Spijtig is alleen dat na een race eerst alle onderdelen opnieuw bij elkaar kunnen worden gesprokkeld. Naast de NSR is goed te zien dat de Scalextric duidelijk veel hoger op de wielen staat. Tevens is de eerstgenoemde platter en lager. Een echt kritisch vergelijk zou niet terecht zijn, Scalextric bracht de GT40 circa tien jaar geleden op de markt en had op dat moment een voor die tijd prima slotcar ontwikkeld.De NSR Ford Mk II GT40 oogt dus mooi, beschikt over betrouwbare snelle techniek en zal ongetwijfeld een geduchte tegenstander zijn cq. worden van Slot It tijdens Classic races. Waarom deze #6 "24h Le Mans 1966" niet is voorzien van de gele stippen en vlakken is me wel een raadsel. Elk nadeel heb z'n voordeel: aan de start en tijdens de race is een donkerblauwe NSR #6 makkelijk van een Slot It #6 te onderscheiden.

2 opmerkingen:

  1. De Ford GT kwam oorspronkelijk in deze vorm naar Le Mans in 1966. Net zoals de andere Ford GT's (o.a. No 2, 4, 5 en 7). Omdat de teams ondervonden dat de wagens vooral in de nacht- trainingen slecht uit elkaar te houden waren werd er besloten de wagens te voorzien van herkenbare kleuraccenten.

    Mvg, Luc

    BeantwoordenVerwijderen