woensdag 2 november 2011
AUTOart Porsche 996 GT3R
In 1998 wordt AUTOart opgericht en de onderneming stelt zich ten doel kwalitatief hoogwaardige die-cast modellen te ontwikkelen, te produceren en te vermarkten. Na een aantal jaren wordt het assortiment uitgebreid met slotcars in de schalen 1/32 en 1/24. Inmiddels pretendeert AUTOart de grootste range die-cast 1/18 modellen te hebben en dat is een mooie prestatie.Dat AUTOart werk maakt van haar die-cast modellen betaald zich ook uit in de uitgebrachte slotcars. Ondergetekende is in het bezit van vier AUTOart Porsches, de 911 GT3RS in rood en blauw, de gele 911 Carrera S en de in dit artikel besproken witte Porsche 911 (996) GT3R.Bij elke slotcar zijn details als velgen, luchthappers, verlichting, uitlaatpijpen enzovoorts mooi gelukt. Wat vooral in het oog springt is het zeer geslaagde lijnenspel van de modellen t.o.v. het origineel. Op het oog lijken de verhoudingen ook goed te kloppen. Mijns insziens zijn het inderdaad kleine 'autokunstwerkjes'.De techniek van de witte 996 GT3R is vergelijkbaar met het rode zusje, de GT3RS, waarover ik in januari 2009 al heb geschreven. De verlichting vóór is helder en gericht en ook de rode achterlampen komen door waar ze moeten, ook hier een stukje vakwerk dus. Het enige puntje van kritiek op deze 996 GT3R is dat de voorkant een tikje te hoog staat. Bij de andere AUTOart Porsches staat de neus wat dieper. De maagdelijk witte Porsche weegt 88 gram en heeft een magneetkracht van 186 gram.Bij HenkG zijn in 2008 AUTOart Porsches al eens aan de tand gevoeld. Na deze week een uurtje met genot op een Scalextric Top Gear Powerlaps circuit te hebben rondgeraced met de gele Carrera S en de wit/rode GT3RS, bedacht ik me hoe ik de AUTOart Porsches het beste kon positioneren. Qua looks kan een AUTOart concurreren op het level van Slot It en NSR, qua techniek komt een AUTOart uit tussen Scalextric en SCX.De decennia lange slotrace ervaring van Scalextric overklast de relatieve nieuwkomer op het technische vlak, maar deze staat minimaal gelijk aan de inzichten van een slotracefabrikant als SCX. Deze laatste conclusie kwam indertijd op de 'Woensdag Testdag' ook al naar voren. De in dit segment uitgebrachte slotcars, schaar ik nog altijd onder de categorie speelgoed, echter in het geval van AUTOart toys om je vingers bij af te likken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten