zondag 6 november 2011
SCX Porsche 959 BP
Scalextric Exin brengt in 1989 de rode (C449) Porsche 959 #160 op de markt en een limited zilverkleurige zal later nog volgen. Van de rode 959 bestaan twee versies, een 4wd met RX motor en een achterwiel aangedreven variant met Mabuchi (de UK versie). Alle overige Porsche 959 typen van deze zelfde mal, worden vermarkt als SCX Matchbox.Eén van deze liveries is de SCX Matchbox Porsche 959 BP. Ten opzichte van de Exin modellen, hebben de SCX Porsches meer verchroomde velgen. De afwerking is bij SCX met stickers, tampoprints zijn te vinden op Scalextric 959's.De SCX Porsche 959 moet de rally uitvoering voorstellen, welke inderdaad hoger op de wielen stond dan de roadversie. De Le Mans variant van deze Porsche is de 961, waarvan slechts één is geproduceerd, maar dat even terzijde.Het groen van de SCX slotcar is nog acceptabel te noemen en met de bling-bling velgen is ook nog best te leven. De typische 959 achterspoiler daarentegen is in zichtbaar kunststof geel uitgevoerd. De buitenspiegel oogde inderdaad op de echte 959 wat groot, maar op de slotcar is hierin behoorlijk overdreven.De coureur met zijn bijrijder zijn uitgevoerd in rood pak met gele helm. De achterpartij met verlichting in de rode band loopt bij het echte model feitelijk van hoek tot en met hoek, maar dit had op de slotcar fraaier gemogen. Al met al kan gesteld worden dat de slotcar zo goedkoop is als als ze eruit ziet, hoewel ik moet toegeven dat de rode en zilverkleurige varianten beter ogen.De 959 slotcar weegt 82 gram en heeft een magneetkracht van slechts 7 gram. Het chassis wordt in de voorzijde van de carrosserie geklemd en achter met één schroefje vastgezet. Het gewicht van de carrosserie bedraagt 24 gram.De oplettende kijker heeft natuurlijk al gezien dat zowel aan de voor- als achteras een kroonwiel is bevestigd, dus inderdaad, ook deze Porsche 959 BP is 4wd èn rechtstreeks op de assen aangedreven. Tevens is de SCX voorzien van verlichting vóór en achter.De genoemde en getoonde vierwielaandrijving is dè reden geweest van aanschaf. Na het zien van de kunststof kap met stickers, het horen van de rammelende kunststof velgen en aslagers en het slecht meedraaiende schoentje, had ik niet veel illusie dat het een topper zou zijn, maar in haar klasse is deze Porsche 959 dat toch wèl!Het rijden met een 4wd aangedreven slotcar is een ervaring op zich. Zoals gezegd, de magneetwerking is slecht zeven gram, maar de Porsche trekt zich heel gemakkelijk door elke bocht. Dit geldt ook voor de gladdere (Scalextric Sport) secties van Circuitpark Le Grenier. Elke ronde daagt uit tot het nemen van meer risico. Conclusie: Het is een goedkoop ogende slotcar, maar het racen met deze SCX Porsche 959 is absoluut BIG FUN !
Labels:
Circuitpark Le Grenier,
Fotografie,
In- en verkoop,
Slotracen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
hi Harold,
BeantwoordenVerwijderenIk heb er ook een paar,kosstte een paar jaar geleden geen dro.idd op een gladde thuisbaan is het grappig spul!Op een wat stroevere baan kun je beter wat gladdere voorbandjes monteren omdat hij bij het eerste beste beetje grip rechtdoor schiet.De snaar aangedreven SCX 4wders zijn mi nog wat fijnere auto's en ook een Lancia met gewoon achterwiel aandrijving is erg ralley-achtig,vooral op een wat kleinere bochtige baan.
Daar moet ik er ook nog een aantal van hebben voor mijn LM collectie. Ooit.
BeantwoordenVerwijderenGoede info. Ik heb zelf een SCX Bugatti EB110. Ook direct aangedreven. Maar aan de voorzijde schiet de aandrijving steeds los. Zit dus nog wat werk aan. Inclusief natuurlijk decals maken in plaats van de standaard stickers.