
* een Slot It slotcar volgens de homologatielijst van de GroupC-32
* een beetje lood
* een kruiskopschroevendraaiertje
* een inbussleuteltje 0,9mm voor M2 Slot It inbusschroefjes
* een regelaar met (meestal) XLR aansluiting
Een nieuwe Slot It slotcar zal voor net onder de €45,- bij de bekende slotracewinkels te verkrijgen zijn (zie ook rechterkant van mijn blog). Bij deze winkels is tevens informatie in te winnen over regelaars, waarvan de meeste prijskaartjes variëren tussen de €25,- en €100,-.


1. Minimum gewicht van de slotcar is 80 gram
2. Minimum gewicht van de kap is 21 gram
3. Chassis standaard zoals op de auto geleverd
4. Magneet niet toegestaan
5. Lood toegestaan aan binnenzijde chassis of kap
Deze vijf punten kunnen goed achter elkaar worden gecontroleerd en uitgevoerd. Schroef de slotcar open en haal het magneetje uit het motormount. De standaard Porsche 956KH Jägermeister carrosserie weegt precies 21 gram, dus zal het chassis minimaal 59 gram moeten bedragen. Met een gewicht van 52 gram, betekent dit dat 7 gram aan lood op het chassis kan worden geplakt om aan het minimale gewicht van 80 gram te komen.


Dit betekent niets meer dan de oranje SI motor zoals op de foto is te zien met het oranje kapje naar achteren gericht. Nagenoeg alle huidige GroupC Slot It slotcars zijn standaard op deze manier uitgevoerd. De eerste Slot It slotcars, zoals bijvoorbeeld de Kenwood en Canon Porsche 956c, hebben de oude vertrouwde witte motoren. Besluit je een dergelijke slotcar in te gaan zetten, dan zal je waarschijnlijk zowel de motor als het motormount moeten vervangen, want de witte motor zit vaak ook nog eens omgekeerd (kapje naar voren) met het motormount ingebouwd.
7. Velgen: Achter standaard als op de auto geleverd
8. Pinion: Standaard 9-tands als op de auto geleverd
9. Kroonwiel: De standaard gele 28-tands voldoet in het begin prima
10. Assen: Standaard voldoet als op de auto geleverd
11. Lagers: Zoals standaard in de auto zitten
12. Banden:
De achterbanden worden verzorgd door de organiserende club en als de voorbanden standaard blijven, voldoet de auto aan de eisen dat deze met vier wielen de baan moet raken èn aan de minimum en maximum diameter van band inclusief velg van resp. 18 en 19 mm.

14. Maximum breedte achteras: 62 mm
Voor zowel 13 als 14 geldt bovendien dat band en velg binnen de kap moeten blijven. De velgen op de achteras zijn met het inbussleuteltje op de juiste breedte te stellen.
15. Schoentje: het standaard exemplaar voldoet prima
16. Slepers: Vrij naar keuze maar standaard is prima
17. Schroeven chassis: Deze dienen allemaal aanwezig te zijn
18. Motormount: Type SICH-13 (reverse).
Zie mijn opmerking en de foto bij punt zes. Als de motor op deze manier met het oranje kunststof kapje naar achteren is gericht, dan is dit goed.


Update 11-02-2011 i.v.m. GroupC-32 Reglement v1.4:
01. Minimum gewicht van de slotcar verlaagd naar 75 gram
12. Minimum diameter band met velg verlaagd naar 17 mm
18. Motormount mag vastgezet worden met de schroefjes, tape of warme lijm.
Zeer helder en uitgebreid artikel. Ik denk dat een beginnende wedstrijdracer hier heel goed mee uit de voeten kan.
BeantwoordenVerwijderenZeer goed stuk. ik denk dat organisatioren van races hier hun voordeeel mee kunnen doen.
BeantwoordenVerwijderenFijne foto's om naar te kijken, heel neutraal. En natuurlijk interessant.
BeantwoordenVerwijderenLeuk artikel. Als thuisrijder herken ik de zaken die je hebt beschreven. De klasse is erg laagdrempelig op technisch gebied. Ik baal nog steeds dat ik niet in Dordrecht mee kon rijden omdat ik moest werken.
BeantwoordenVerwijderensla ik op in archief!!!
BeantwoordenVerwijderenGoed artikel, Harold!
BeantwoordenVerwijderenDit jaar wordt weer niets. Druk, druk, druk...(Huis, extra taken op het werk en straks nog een mooie baan in elkaar prutsen.)
RSK
BeantwoordenVerwijderenBEN DIT JAAR WEER V/D PARTIJ.
3X KAMPEN EN DE FINALE IN DORDRECHT WAREN ZEEEEEER VERMAKELIJK.
GR.JOOP ALIAS SJORS.