De SLN Cuprace is extra bijzonder, omdat aan het einde van de dag traditiegetrouw de SLN Cuprace slotcar van dat jaar wordt uitgereikt. Deze slotcars zijn voorzien van een SLN tampoprint en gelimiteerd tot circa dertig exemplaren. Voor de 2012 editie is door het bestuur gekozen voor een zeer fraaie Scalextric VW Kever uit 1963.
Met FerryFazzt kon ik naar het westen carpoolen en door wat opstartproblemen van de auto, het ophalen van het adres van Slipstream en een eigenwijze TomTom, kwamen we twee minuten voor de aanvang van de kwalificatie binnenvallen.
Op de startgrid stonden zes mooie Scalextric GT slotcars opgesteld. Baan 1 t/m 6 werd gevuld met respectievelijk een Audi R8 LMS, een Corvette C6R GT2 (tijdens de kwalificatie een vaag Italiaans product), een Jaguar XKR GT3, een Porsche 996 GT3R, een Aston Martin DBR9 en een Ford GT-R. Spijtig genoeg was aan het einde van de dag weinig meer over van het spoiler- en spiegelwerk, maar ach, dan hadden het maar geen slotcars moeten worden.
Alle Scalextric slotcars waren vakkundig door Sebas onder handen genomen. Op de geëgaliseerde kunststof velgen zaten mooi glad geschuurde bandjes. Aan de onderkant kon de gemeten magneetkracht worden afgelezen. De slotcars waren, m.u.v. bovenstaande preparatie, geheel standaard. Het deed me deugd dat van alle slotcars, de bruine A-Ha Porsche in baan vier de best te rijden en ook de snelste slotcar bleek te zijn.
Toegegeven, af en toe werd de term 'speelgoed' gescandeerd als weer eens een velg van de as was gelopen, maar dat was ook het enige dat op de slotcars was aan te merken. Van de Ford GT-R brak zelfs het complete hart uit de velg, maar een beetje secondelijm - vooral in de handen van Sebas - doet wonderen.
Zoals gezegd, Ferry en ondergetekende kwamen twee minuten voor aanvang van de kwalificatie binnen vallen en na een broodnodige oppepper met cafeïne, konden de vier heats van start. De opkomst was zeer goed te noemen: vierentwintig rijders, waaronder een Griek en een speciaal voor deze SLN-dag overgekomen Deen.
Het principe van de SLN Cuprace is makkelijk. Elke baan behoudt haar eigen slotcar en regelaar, alleen de rijders wisselen. Elke coureur heeft profijt van een goede auto en 'last' van een draak van een slotcar. Het is echter wèl zaak om ná zo'n wisseling de juiste (nieuwe) slotcar in het oog te houden. Dit ging af en toe wel eens mis, met vreselijke klappers tot gevolg.
Nu we het toch over de slotcars hebben, de in baan twee rijdende Ferrari F430 GT2 (hoe kan het ook anders) had er bij de kwalificatie duidelijk geen zin in. In eerste instantie ga je toch aan jezelf twijfelen, totdat blijkt dat de F430 als enige gemiddeld ruim een seconde per ronde langzamer is. Gelukkig werd de Ferrari tijdens de race gewisseld voor de mooie en meer competitieve Corvette.
De sfeer tussen de slotraceverzamelaars, banenbouwers, bloggers, routiniers, nieuwelingen, clubracers en mede Europeanen was buitengewoon gemoedelijk en sportief te noemen. De wedstrijden werden ook vol vuur aan elkaar gepraat, waarbij het soms leek dat het verhaal van de commentator nog spannender was dan de daadwerkelijke strijd op de baan.
In en rond het mooie houten circuit gebeurt op zo'n dag natuurlijk genoeg om over te schrijven, waarbij ik met bovenstaande foto natuurlijk verder niets wil suggereren. Ali B. was kennelijk ook nog 'In the House' en ik zag Marc S. als Marshal na een foute inzet een kwart van de baan met de bewuste slotcar meerennen. Natuurlijk werd ook flink geracet en na een wat mindere kwalificatie, kon ik zeker tevreden terugkijken op de race zelf. De meeste crashes gebeurde buiten mijn gezichtsveld en met slechts twee of drie keer uit het slot te zijn geraakt, eindigde ik als vijfde.
De definitieve uitslag zal tzt te lezen zijn in het SLN clubblad. Ik kan niet anders afsluiten dan Slipstream Slotracing te danken voor het hartelijke ontvangst en de SLN organisatie voor de voortreffelijke keuze van de slotcars en voor het mooie houten circuit van Slipstream. Op na de SLN Cuprace 2013, tot volgend jaar !
Leuk verslag. Tja wat wil je als er 4 tot 5 auto's tegelijkertijd bocht uitvliegen en snel ingezet moest worden, haha!
BeantwoordenVerwijderen