Als de wekker op de zondagochtend om half zeven gaat, kan
dat maar één ding betekenen: er gaat weer geracet worden vandaag ! Sneeuw en
ijs van de auto, Ferry ophalen en via Gert carpoolen we naar de mooie houten
clubbaan van Slipstream.
Met een kop koffie in de hand kunnen we – met kleine
verbazing betreffende de keuze van het type – de slotcars bewonderen. Rob en
Sebas hebben deze (wederom) perfect geprepareerd. Waarom verbazing ? Gezien
mijn (toch wel ruime) ervaring met de SLN Cup, weet ik dat weinig lichtzinnig
met de auto’s wordt omgesprongen. Mooi zijn ze in ieder geval (nog) wel.
Als alle deelnemers gearriveerd zijn en voldoende
getraind, worden de drie groepen ingedeeld. Het principe is simpel. De slotcars
blijven in dezelfde baan, de standaard Parma’s blijven gelieerd aan hetzelfde
slot en alleen de rijders wisselen van baan.
De eerste groep gaat van start en prompt galmt gezellig en zeer toepasselijk het Benny Hill deuntje uit de speakers. Als
kleine spinnetjes bewegen de Scalextric Formule 1 slotcars over de baan en af
en toe flikflakt er eentje uit het slot.
De mededeling volgt dat de eerste, die de grote
achterspoiler van de slotcar rijdt, een rondje moet geven. Gert voegt de daad
bij het woord. De blauwe in baan drie crasht hard en wordt ontdaan van haar
ballast boven de achteras.
Gert is overigens niet de enige die onderdelen van zijn
F1 verliest. Tijdens de races zijn regelmatig schokbrekers, uitlaten en
voorvleugels langs de baan of op de grond te vinden. Rob weet het materiaal zo
te tarten, dat een achterwiel van het witte exemplaar de geest geeft. Een
onthoofding van een coureur was wel het meest dramatische wat we gezamenlijk
hebben moeten verwerken. Die werd dus ook weer snel gefikst.
Mijn ervaring met de F1 slotcars in de eerste heat was
vrij dramatisch te noemen. De kleine lichte auto’s gaan snel van de plek en
met de standaard regelaar met stevige trekveer kan weinig worden gedoseerd. Had
ik al gemeld dat de remkracht ook aanzienlijk was ?
In de tweede heat werden betere tijden gereden en het
aantal deslots werd ook gereduceerd op het begin na, waar gewenst of ongewenst
de auto in elke denkbare crash werd betrokken. Tijdens de derde en tevens laatste
heat kon ik zowaar drie stints zonder deslot rondrijden en aangezien Gert ook de
veel te hoge spoiler van de F1 op baan 1 had gesloopt, was met deze ook
eindelijk normaal te rijden.
De concurrentie
was ook dit jaar weer moordend, dus was ik al gelukkig met mijn tiende plaats
deze dag en mocht ik de zeer fraaie Scalextric Morris Mini Cooper #288 in ontvangst
nemen. Weer een aanwinst voor mijn SLN Clubauto collectie.
Slipstream heeft er weer een feestje van gemaakt, van begin
tot einde, van barman tot omroeper tot voorbereiders van dit SLN evenement.
Hulde !
SLN bedankt voor
haar deel in deze gezellige dag en het extra cadeau horend bij deze tiende
positie. Kon je er niet bij zijn, dan heb je wat gemist. Heb je spijt ? Zorg
dat je in 2016 wel van de partij bent, die editie gaat héél bijzonder worden is
ons al toevertrouwd !
Heb het gemist! Was in Zeeland met andere wedstrijd bezig. Volgende keer beter!
BeantwoordenVerwijderenHeb het ook gemist, was voetballen met vrienden in het park. Bij mtrc wilden ze niet met f1 racen, bij een botsing zorgen de vrij ronddraaiende wielen vaak voor veel schade. Misschien moet ik mijn ninco f1 meenemen naar Marc voor een demonstratie? Hij heeft ook lang geleden een spectaculair rondje gereden in de bloem op de Darc van Gastheer Gerard. http://frank103.blogspot.nl/search/label/DARC
BeantwoordenVerwijderenhahahaha!
BeantwoordenVerwijderende auto's en de onderdelen ervan zijn toevallig niet beland aan de broekhuisweg 5 in albergen? ;-)
BeantwoordenVerwijderen